De Garden Route! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu De Garden Route! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu

De Garden Route!

Blijf op de hoogte en volg Yara

09 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallooo,

Na bijna drie weken Garden Route is het weer eens tijd voor een update vanuit Zuid-Afrika!

De laatste keer dat ik schreef hadden we net onze vrijwilligerswerk periode afgerond en waren we aangekomen in Stellenbosch, vanaf daar ga ik dus nu maar verder!

In Stellenbosch zit de grootste universiteit van Zuid-Afrika dus het is een echte studentenstad, waar eigenlijk (kwamen we later achter) verder niet heel erg veel te beleven valt. Toch zijn er een paar andere dingen waar Stellenbosch bekend om staat dus die dingen hebben we uiteraard bezocht/gedaan. De eerste dag hebben we rond gelopen in het centrum en zijn we onder andere naar 'Oom Sami Se' winkel gegaan. Dit is een winkel die echt al super lang bestaat en waar ze van alles verkopen, ze noemen het ook wel een soort van 'winkel van sinkel'. En dat klopte! Ze hadden er echt van alles. Souvenirs, meubels, spullen voor in huis, specerijen, eten en ga zo maar door! Helaas mochten we geen foto's binnen maken (op een paar stiekeme na ;-)) zul je hiervan dus geen foto's op FB vinden! Hierna zijn we op zoek gegaan naar de 'Oude Bank Bakkerij'. Dit omdat Chanelle hier eigenaar is. Chanelle is een nichtje van mijn 'tante' Tessa dus dat was wel een bezoekje waard! Was wel gek om elkaar zo te zien maar gezellig gekletst en uiteraard wat gegeten daar!

Hetgeen waar Stellenbosch nog meer zo bekend om staat zijn de wijnvelden en het wijnproeven. Tja, dat moesten we dan ook maar doen zeker!? Vervelend! Vanuit ons hostel hadden we een tour geboekt, maar aangezien we dat pas de avond voordien hadden gedaan was de tour waar we eigenlijk met mee wilden (een soort van backpackerstour) al volgeboekt... Of, die tour ging die dag niet door, dat begrepen we niet echt. Maar hoe dan ook moesten we met een andere mee, dat toch maar gedaan want we wilden toch wel graag naar de wijnvelden, anders ben je niet echt in Stellenbosch geweest! De volgende morgen werden we opgehaald, in de auto zaten nog een duits echtpaar (zo rond de 70 schat ik) en een man van een jaar of 50 uit Engeland, hadden wij weer haha. Maar goed, dat mocht de pret niet drukken en om 10 uur, ja 10 uur, zaten we ons eerste wijntje te proeven... Nou, als je het mij vraagt smaakt er geen enkele wijn lekker om 10 uur 's morgens, maar goed! Gewoon doorgaan! De andere drie mensen stonden iedere keer uitgebreid het jaartal te bestuderen, de soort druif te analyseren, etc. Ons zei dat allemaal toch niks dus wij begonnen maar gewoon gelijk met proeven. Ruiken, draaien, ruiken, proeven, je kent het wel! En nee, niet uitspugen, doorslikken! Je hebt er immers voor betaald was het motto... Na de eerste wijnfarm hadden we zes wijnen geproefd en bij de volgende kregen we er weer zes 'voorgeschoteld', godzijdank waren er daar olijven zodat we tussendoor nog wat konden eten. Sowieso wel lekker bij een wijntje en helemaal om, ondertussen, 11 uur 's morgens. De derde wijnfarm waar we stopten was niet alleen een wijnfarm, maar ook een kaasfarm. Hier konden we dus tijdens het wijn proeven ook kaas eten. Dit was echt leuk en maakte het al een stuk aangenamer! Bij de laatste boerderij hebben we ook geluncht met z'n allen. Ondanks dat ze wat ouder waren hebben we toch een gezellige dag met ze gehad!

De volgende dag zijn we weer verder gaan reizen, op naar Hermanus wat maar ongeveer een uurtje rijden lag. Tenminste, we werden niet afgezet in Hermanus maar in Botriver, vanuit daar moesten we een shuttle regelen naar Hermanus. Onze shuttle was alleen niet geregeld... Gelukkig konden we met een andere shuttle meerijden van een ander hostel die eigenlijk geregeld was voor 3 Fransen. Een uur lang opgepropt op de achterbank gezeten met z'n vieren, maar we waren er! Ons hostel hier was echt super leuk. Heel leuk ingericht en een hele gezellige sfeer met leuke mensen! Dit kleine 'stadje' staat bekend om het walvis spotten, maar helaas was daar nu niet de periode voor, wij hebben dus ook geen walvis gezien! Omdat het daar nu niet de periode voor was, was het erg rustig. Hierover hebben we ons wel verbaasd, we liepen soms echt als enigen op straat, best jammer! We hadden gelezen dat het centrum wel erg gezellig was dus daarom hadden we toch besloten om er heen te gaan. Ik geloof best dat het centrum erg gezellig is in het walvis-seizoen, maar bij ons dus niet zo... Gelukkig was er een strand en was het in ons hostel wel eeerg gezellig dus we hebben ons goed vermaakt! Het strand was wel op ongeveer 1,5 uur loopafstand maar gelukkig waren ze vanuit ons hostel zo aardig om ons er heen te brengen. Hier tussen de bejaarden heerlijk op strand gelegen! De golven bij het strand van Hermanus zijn erg hoog en dat hebben we gemerkt... Iedereen lag lekker te zonnen toen er een life guard keihard op zijn fluitje blies, ik had mijn ogen al open dus automatisch keek ik zijn kant op en toen zag ik een enorme golf het strand op komen. Snel Marije gewaarschuwd en als een gek opgestaan en onze spullen in veiligheid gebracht haha. Zoals ik al zei was de rest van het strand ongeveer 65+ en tja, die zijn nou eenmaal zo snel niet meer... Kunnen ze verder natuurlijk ook niks aan doen, maar wij hebben ons stiekem dood gelachen om de vele spullen die in het water dreven... Haha! Die dag kwamen we wonder boven wonder twee andere backpackers tegen die ook nog eens in ons hostel verbleven, Jens en Michael uit Duitsland. Ze kwamen al snel aanzetten met een 'nice cold beer' en de rest van de middag hebben we met hun doorgebracht. Ze hadden die morgen al uitgecheckt in ons hostel en zouden verder reizen naar Kaapstad, maar toen ze er achter kwamen dat ik die avond om 00.00 jarig zou zijn besloten ze om toch nog een nachtje langer te blijven! Gezellig. Zoals in ieder hostel hier kan je 's avonds Braaien (BBQ). Eerst dus even naar de supermarkt gegaan en daarna gezellig gebraaid. Om 23.30 werd Marije opeens heel misselijk en ziek. Ze moest zelfs overgeven en voor degenen die Marije een beetje kennen weten dat dat 1 groot drama was... Ze is gaan slapen en ik heb op gang 'gewaakt' samen met Jens & Michael. Dus daar zaten we, om 00:00 op de gang in ons hostel de fles champagne te ontkurken! Een hele andere avond dan we gepland hadden, maar het was, afgezien van het ziek-zijn een hele gezellige avond!! De volgende dag was ik jarig en tegelijkertijd erg brak! Maar niet aanstellen en gewoon op tijd uit bed, want Marije had een heerlijk ontbijtje voor me geregeld aan de rand van het zwembad! Zo heb ik in ieder geval nog nooit eerder mijn verjaardag gevierd... Die dag aan het zwembad gechillt tot de twee duitsers weggingen, en 's avonds gezellig wat gegeten! (nee, meer dan dat zat er niet in in het bruisende Hermanus!). Maar dat was niet heel erg want zoveel energie was er niet meer overdag en de volgende dag moesten we weer vroeg op om verder te reizen...

... naar Oudtshoorn! Deze keer een wat langere busrit en gek genoeg hadden we daar echt zin in! Ik vind het echt relax om een beetje in de bus te zitten en naar buiten te kijken. De omgeving is hier super mooi en ieder halfuur veranderd het... Dan zijn het bergen, dan is het vlak, de ene keer is het groen en de andere keer weer bruin & dor. Bizar hoe alles zo snel kan veranderen maar het geeft wel een echt Afrika gevoel!! Rond 15.00 kwamen we aan in George, vanuit daar moesten we weer met een shuttle naar Oudtshoorn wat ook zeker nog 50 kilometer was. Ook hier zaten we in een gezellig hostel met leuke mensen! Die dag hadden we een tour geboekt voor de dag erna. We besloten iets te gaan doen waarvan ik nooit had verwacht dat ooit in mijn leven te besluiten... Namelijk: 54 kilometer mountainbiken... Ja, jullie lezen het goed. Gek genoeg hadden we er wel veel zin in want de route scheen echt super mooi te zijn! 's Morgens om acht uur vertrokken we. We werden 54 kilometer verderop afgezet en diezelfde route zouden we dan weer terug fietsen. We werden afgezet op de Swartberg Mountain, hier kom je via de Swartberg Pas. Echt, serieus een super mooie route en echt de moeite waard! Godzijdank werden we dus bovenop de berg afgezet en moesten we dus alleen maar dalen en niet klimmen... De eerste 25 kilometer waren dus ook echt prima te doen. Af en toe een heuveltje op maar voornamelijk naar beneden... Hierna zijn we gestopt om even wat te eten en toen weer verder. Even fysiek en mentaal kracht op gedaan want we hadden ons laten vertellen dat het laatste deel het zwaarst was... Top! De tien kilometer na de lunch waren nog redelijk goed te doen. Veel vlakke stukken, af en toe naar beneden en af en toe omhoog... Ik moet eerlijk bekennen dat we het toen al wel een beetje hadden gehad (het was super leuk, maar 40 kilometer was voor Marije en Yara echt wel genoeg...). Maar ja, we hadden weinig keuze dus gaan! De laatste 15 kilometer waren serieus echt de hel op aarde. Het leek wel of ze ons wilden pesten want het begon opeens keihard te waaien en je begrijpt het al... De stukken naar beneden waren nergens meer te bekennen. Het waren alleen maar stukken omhoog en heel veel vlakke stukken waar er echt geen einde aan de weg leek te komen. Niet te doen! Iedere keer dachten we dat er wel een paar kilometer verstreken waren, kwam er zo'n kut bord langs de weg wat aangaf dat we 1 kilometer opgeschoten waren, man, we werden gek! Op een gegeven moment zijn we dus maar gaan lopen! Toen we weer wat energie hadden gekregen de laatste paar kilometer weer gefietst, wat waren we blij dat we waren aangekomen! En uiteindelijk toch ook wel blij en trots dat we het hadden gedaan want het was echt de moeite waard. Die avond was er een ostrich (struisvogel) braai in ons hostel waar we aan mee hadden gedaan (Oudtshoorn staat bekend om de struisvogels). Het was niet heel druk in ons hostel maar we hadden Niels en Diana (weer uit Duitsland) leren kennen dus daar hebben we gezellige avonden mee gehad. De dag na onze fietstocht hebben we niet heel veel gedaan. Ik had een vreselijke nacht gehad omdat er naast mij een hele nacht een Argentijn lag te snurken en was dus echt super moe! We zijn 'het centrum' in gegaan maar hier ook echt bizar stil. Zo weinig mensen en echt weinig te beleven... De laatste dag in Oudtshoorn zijn we naar de Cango Caves gegaan. We hoorden iedereen hoor over en het scheen nogal bijzonder te zijn. Nu heb ik normaal niet zo veel met grotten, maar deze waren toch wel mooi. Onze gids was grappig en vertelde er leuk over dus dit maakte alles wel interessant! Hierna zijn we door gegaan naar een struisvogel farm waar er in Oudtshoorn echt tientallen van zijn! Er werd ons van alles verteld over struisvogels, heel interessant allemaal... Maar wij kwamen natuurlijk voor het rijden op een struisvogel! Ook hier namelijk weer veel verhalen over gehoord. Toen we eenmaal bij de bak (hoe noem je zoiets?) aankwamen waar die beesten in stonden, vroeg de gids wie het aan durfde er op te rijden. Daarvoor werd er nog wel even heel duidelijk verteld dat, mocht je je arm, been, nek of rug breken, de boerderij hier niet aansprakelijk voor zou zijn... Shittt, ga ik dit echt doen?! Ja, natuurlijk! Dit moet je doen als je in Oudtshoorn bent. Blijkbaar dacht de rest van onze groep hier niet zo over want wij waren de enigen die het aandurfden... Marije ging als eerst en daarna was het mijn beurt. Het beest werd naast een soort van kist geplaatst zodat ik er op kon klimmen. Zijn vleugels werden omhoog gehouden en daar moest ik mijn benen onder leggen. Vervolgens werden die vleugels dus op mijn benen gelegd en daar moest ik aan vast houden. Lees: niet losjes vasthouden, maar echt knijpen voor je leven anders val je er gelijk vanaf. Zodra je zit is het startschot gegeven. En nee, dat beest loopt dan niet rustig uit zijn hokje, maar hij sprint er vandoor. Gelukkig lopen er twee mannen naast je, die je eventueel kunnen opvangen als het nodig is. Je moet die vleugels vasthouden en dan naar achter hangen. Op die manier kunnen hun je er vanaf trekken. Het is niet zo dat je minuten op dat beest zit, na ongeveer 20 seconden halen ze je er vanaf. Maar ik kan je zeggen, die 20 seconden lijken best wel lang... Wel echt super gaaf om ook dit een keer meegemaakt te hebben. Hierna kon je nog een struisvogel 'massage' krijgen. Massage, dat klonk wel erg aantrekkelijk dus ook dat wilden wij wel doen (weer als enige van de groep). Je kreeg een bak met voer in je handen en de struisvogels komen dan vanaf de achterkant over je nek en schouders heen om eten uit die bak te pikken, echt heeeel apart gevoel. Niet erg relax, doe mij maar een echte massage, maar ook dit was wel weer grappig. Tot slot nog naar de struisvogel eieren, deze zijn super sterk, je kan er zelfs op staan! Toen dit klaar was zijn we weer terug gegaan naar ons hostel, we hadden onze tassen al ingepakt en daarna meteen met de shuttle naar George gegaan. Hier gewacht op de Baz Bus die ons naar onze volgende bestemming zou brengen: Knysna.

In Knysna kwamen we pas aan het begin van de avond aan. Ook hier zaten we weer in een leuk hostel. Eigenlijk was dit niet echt een hostel. Meer een guesthouse bij mensen thuis. Er waren dus niet zo heel erg veel slaapplaatsen als ergens anders. De eigenaren waren heel aardig en gingen aan het begin van de avond al naar hun kamer zoals de rest v.d. mensen. Als wij niet in de stad waren, maar gewoon 'thuis' hadden we dus het hele huis voor ons zelf. Languit op de bank een filmpje gekeken dus, was al een tijd geleden!
De eerste echte hele dag in Knysna wilden we graag naar het strand. Ook dit was weer niet naast de deur. Maar 'maar' op twee uur lopen. 'But it's a very nice walk...'. Jaahaaa, dat zal allemaal best, maar we hadden gewoon even zin om ons guesthouse uit te lopen en met ons handdoek op strand neer te ploffen. Dit ging 'm dus niet worden. We zijn toch maar gegaan in de overtuiging dat we onderweg 'heus wel' een busje tegen zouden komen, nou, dus niet he... 1,5 uur hebben we gelopen en van een strand/zee was absoluut nog geen sprake. We waren er weer eens klaar mee, en besloten even te zitten aan de kant van de weg. We zaten nog geen 5 minuten of er stopte een auto bij ons. Een vader met een zoon die vroegen of wij naar het strand gingen en of we dan misschien een lift wilden. Ze zagen er aardig en betrouwbaar uit en aangezien we geen zin hadden om ook nog maar 1 stap te zetten klonk het wel erg verleidelijk, doen dus! Door hun kwamen we er achter dat er helemaal geen 'echt' strand is. Er zijn meer af en toe wat grasveldjes aan het meer en dat wordt dan 'the beach' genoemd, dit ga je menen! Maar goed, ze brachten ons naar een plaats waar twee restaurants waren en er scheen een mooi uitzicht te zijn. We hadden al gehoord van The Heads en het Featherbed Nature Reserve (hier wilden we de dag erna een tour naar doen), bleek dus dat we daar nu waren. Kwam dat even goed uit, konden we die tour meteen skippen!! Het meer mondt uit in de zee en de opening van het meer naar de zee wordt de Heads genoemd. Het was mooi, maar niet heel speciaal. Dus we waren blij dat we het nu hadden gezien, daarmee bespaarden we weer een tourtje! Bij de heads was een piepklein strandje waar we nog even hebben gelegen en.. gezwommen! Eindelijk een normale watertemperatuur waarin je niet bevriest! Toen we daar rond liepen ging mijn slipper kapot en ik kon hem niet meer maken. 1,5 uur terug lopen op blote voeten door het gras leek me niet heel fijn, maar taxi's reden er niet... Typisch gevalletje van: en toen?! We hadden bedacht om een lift te regelen en de parkeerwachter wilde ons daar wel bij helpen! Bij de eerste auto was het al raak, een super aardig echtpaar uit Johannesburg wilde ons wel meenemen! Ze hoefden zelf niet eens naar het centrum maar ze zijn wel tot daar door gereden om ons daar af te zijn, echt tof! In het centrum gelijk maar even nieuwe slippers gekocht! De 1,5 dag daarna hebben we in Knysna vooral geshopt. Rondgelopen in het centrum en in het Waterfront en beetje markten afgestruind. In Knysna was verder niet echt veel te beleven en er liepen serieus alleeen maar bejaarden rond dus we waren best blij dat we weer verder konden reizen.

Na Knysna stond Plettenberg op het programma. Ook dit keer weer maar een klein stukje rijden, binnen ongeveer 20 minuten waren we er al. Ook hier hadden we een super leuk hostel. Niels en Diana die we eerder hadden ontmoet haddden gezegd dat we echt daarheen moesten gaan en inderdaad, het was er erg gezellig! Toen we door het centrum van Plettenberg Bay liepen waren we super blij... Er liepen mensen, er reden auto's en er waren zelfs normale winkels (afgezien van supermarkten) ook na 17.00 nog open! We waren blij dat het hier wat levendiger was en dat we juist in deze plaats 4 nachten zouden blijven! De eerste twee dagen hebben we op strand gelegen en ook daar was het druk! 's Avonds zijn we op stap geweest naar Zanzibar, een club daar in de buurt. Jammer genoeg waren er niet echt andere backpackers en alleen maar 18-jarige blanke Zuid-Afrikanen... Maar goed, we waren samen met Elvis (die in ons hostel werkte) dus we hadden een gezellige avond gehad! De derde dag hebben we in Plettenberg een horse safari gedaan in een game reserve in de buurt. Inderdaad, een horse safari! Twee en een half uur lang zijn we te paard door het park gegaan. Echt super gaaf. De beesten denken dat je 'maar' een paard bent en daardoor kan je heel erg dichtbij komen. Soms sta je op bijvoorbeeld 3 meter afstand van een zebra, neushoorn of een giraffe, super gaaf! De paarden zijn gelukkig heel braaf en luisteren goed. Hierdoor lopen ze netjes in een rijtje achter elkaar aan. Op een gegeven moment kwamen we bij de krokodillen... Er bewoog er 1 in het water waardoor die paarden super erg schrokken en keihard wegreden. Daar schrok ik op mijn beurt weer van want dat zag ik natuurlijk niet aan komen. Ik zat rustig met mijn fototoestelletje een foto te maken van die krokodil toen dat beest opeens op hol sloeg. Snel maar mijn teugels (of beugels?!) vast gepakt en godzijdank bleef ik zitten!! Na twee uur werd mijn paard wat dwarser, hij was er duidelijk klaar mee. Ik kan het arme beest ook geen ongelijk geven, twee uur lang heuvel op heuvel af met zo'n toerist op je rug... De gids zei dat hij 'naar huis' wilde en daarom luisterde hij niet meer. Terwijl alle paarden netjes in een rijtje liepen ging die van mij er steeds vandoor. Hierdoor kon ik de laatste beesten ook wat minder goed zien, was wel jammer! Maar goed, al met al echt een super geslaagde middag en echt een hele gave manier om een safari te doen!!

Na vier dagen PLettenberg gingen we ook hier weer weg... Op naar Jeffreys! Jeffreys Bay is een echt surfparadijs, grote golven, veel surfers, factory shops van billabong, quicksilver, etc. De eerste dag zijn we naar strand gegaan maar het was niet echt lekker weer dus dat was geen topper... We zijn daarna naar de factory shops gegaan, hier konden we ons in ieder geval wel vermaken! ;-) De dag erna was ik een soort van ziek. Ik had echt al een week achter elkaar super slecht geslapen en die nacht was ik na 01.00 niet meer in slaap gevallen, echt een drama. De dag erna was ik dus echt ziek van de moeheid en ben ik maar een beetje in bed blijven liggen. 's middags nog wel wat geslapen en daardoor voelde ik me 's avonds gelukkig weer beter! We hebben die avond in ons hostel een beetje gepooled met een paar anderen en op tijd gaan slapen zodat ik de volgende dag hopelijk weer eens fit zou zijn! De dag erna gingen we namelijk samen met Jason (die in ons hostel werkte) ziplinen. Ziplinen is via een soort van 'kabelbaan' van boom naar boom glijden. Echt super gaaf en mooi zo tussen die bomen! Blij dat we dit hebben gedaan. Toen we terug waren in Jeffreys hebben we nog even naar het surfen gekeken. Echt bizar hoe hoog die golven zijn en hoe goed die surfers zijn, echt vet! Al met al een super leuke dag dus!

Die avond zijn we om 21.00 met de Baz Bus naar onze laatste bestemming van de Garden Route gegaan: Port Elizabeth. We kwamen hier 's avonds rond 23.00 pas aan en zijn meteen gaan slapen want de dag erna zijn we naar het Ado Elephant Park gegaan. We hadden vanuit ons hostel een tour geboekt en de volgende dag werden we om 08.45 opgehaald. We hadden gehoopt dat we echt een safari zouden hebben in zo'n echte jeep, maar helaas, we waren maar met z'n tweeen en samen met onze vrouwelijke gids gingen we met een auto door het park. Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer een Beeksebergen gevoel had dan het gevoel van een echte Afrikaanse safari, jammer!! We hebben wel veel dieren gezien en de vrouw zei dat we echt 'lucky' waren met zo veel dieren, maar ik vond het eerlijk gezegd niet echt boeiend. Sommige dieren zagen we echt op een paar honderd meter afstand, en tja, ik ben al niet zo into dieren dus ik kon niet echt zeggen dat ik daar nou echt van onder de indruk was. Die vrouw werd helemaal wild toen ze op 200 meter afstand een zebra zag maar ik werd er nou niet bepaald wild van haha. Toen we een vogel zagen met een muis in haar mond zat ze bijna te huilen omdat ze het zo zielig vond voor die muis... Tja, dan moet je dus niet bij mij zijn haha! Verder hebben we jammer genoeg ook niet de Big Five gezien. Ik had gehoopt dat we de leeuw nog zouden zien, maar helaas... Dat we de luipaard niet zouden zien had ik wel verwacht... Die zie je nou eenmaal niet snel en sommige mensen moeten echt heel veel keer achter elkaar op safari gaan tot ze hem eindelijk zien. Verder hebben we van de big Five wel de buffel gezien, het nijlpaard en de olifant. En verder natuurlijk nog heel veel andere dieren (zie foto's), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik lang niet van alle dieren de namen weet... We vonden de safari in Plettenberg te paard echt een stuk leuker en eigenlijk had dit niet heel veel toegevoegde waarde, maar goed, we zijn in Afrika en je kan beter spijt hebben van de dingen die je wel hebt gedaan dan van de dingen die je niet hebt gedaan.....! Toen we terug kwamen zijn we wat gaan eten. In ons hostel kwamen we twee Nederlandse jongens tegen (Thomas en Joran) en een Zuid-Afrikaan (Sander). Hier wat mee gedronken en daarna vroegen ze of mee op stap gingen. Graag zelfs, want op veel plaatsen in Zuid-Afrika kon het niet! We zijn eerst naar een cafe gegaan en daarna nog naar een goede club, was gezellig!! Sander had een korte broek aan en mocht niet naar binnen, uiteraard wilden we wel naar binnen dus heeft hij gewisseld met broek van Marije. Zo liep Marije in een veel te grote korte broek, leek net een clown en liep Sander in een veeeel te strakke jeans! Ik heb me dood gelachen hahaha. Eenmaal binnen konden ze gelukkig weer gewoon van broek wisselen. Vannacht dus weer een kort nachtje want we moesten vanmorgen weer uitchecken. We zitten nu even in een internetcafe en straks vertrekt onze vlucht naar Johannesburg. Hier moeten we nog even snel dingen voor regelen want we hebben hier nog steeds geen hostel geboekt... En om nou 's avonds in Johannesburg aan te komen zonder hostel, lijkt ons niet echt een topplan!

In Johannesburg blijven we 4 dagen en 13 maart vertrekt onze vlucht naar Delhi. We hebben een super tijd hier gehad in Zuid-Afrika maar ik kijk ook heeeel erg uit naar India. Zoals ik zei is het hier super, maar sommige dingen (lang niet alles) zijn best wel westers. Daarmee bedoel ik niet alleen de hostel, want we slapen juist iedere keer op kamers waar alleen maar bedden staan. Douchen etc. moet gewoon in een gezamenlijke ruimte. Maar ik bedoel meer het leven hier... Het lijkt soms best op Europa en ik heb nu juist zin in iets helemaal anders waardoor je echt weer dat echte reisgevoel krijgt! We zijn in ieder geval heel erg benieuwd naar India en ik beloof dat het voglende verslag sneller geplaatst zal worden zodat jullie weten hoe India bevalt!

Voor nu is het weer klaar! Dankjulliewel weer voor het lezen en alle reacties, blijft leuk om iets van jullie te horen!

Dikke kus en tot snel!!

• 09 Maart 2013 - 12:46

Mies:

Haha Yaar ik heb erg gelachen! Waren jullie niet helemaal bezopen van die wijnexcursie? Ik had het wel eens willen zien. Wij hadden in Afrika toen zo'n vieze wijn op, van een of andere boom. Ik ging bijna over mijn nek! Heb je ook zoiets geproefd?
    Jullie doen zoveel actieve dingen! Super leuk! Je MOET wel x skinny skinny zijn geworden na al dat gewandel, gefiets en geklim!
    En jullie ontmoeten ook zoveel mensen! Super leuk. Het gaat ook zo snel. Nog maar 1,5 maand ofzo en dan ben je al weer terug! Ik wens je een hele goede reis naar Johannesburg en zullen we als je daar bent Skypen?
    Voorzichtig en geniet!
    Hele dikke kus en ook voor Marije.
    Liefs,
    Mies

• 09 Maart 2013 - 12:55

Karin Riemens:

Nou wat een lang verhaal weer, heb er weer van genoten! En moet niet gekker worden, struisvogel, paard gereden, struisvogel massage! Wie had dat gedacht! Heel veel plezier nog de laatste dagen in Afrika , en goede reis naar India. Gr. Xxxxxx

• 09 Maart 2013 - 13:48

Mama:

Heerlijk om te lezen weer hoor! Je hebt in een heleboel dingen je zelf overtroffen!
    Paardrijden, knuffelen en rijden op een struisvogel, een eeenorm eind fietsen en als een aapje tussen de bomen slingeren. Nu nog heel goed oppassen en voorzichtig zijn in Johannesburg en dan op naar India. Dikke kus!

• 09 Maart 2013 - 14:47

Tessa:

Helemaal leuk je reisverslag!! Iedere keer weer, het maakt niet uit of het lang is, je leest er zo doorheen, genieten!! Ik kan mij voorstellen dat het westers aanvoelt en dat je in India hoopt meer een andere gevoel te krijgen maar je bent toch echt heel ver op reis!! Erg leuk dat jullie nog bij Chanelle zijn langs geweest en ik kan niet wachten om je verhalen persoonlijk weer te horen. Eerst nog lekker genieten van India! Tot het volgend reisverslag, geniet ze en doe voorzichtig he!! Indiase mannen gewoon wegslaan ;-) xxx

• 09 Maart 2013 - 18:08

Janna:

Sportief bezig geweest in afrika, kun je als je weer terug bent op de fiets naar Marije op naar india

• 10 Maart 2013 - 11:28

Vicky:

Wat heerlijk weer zeg zon update! Af en toe ook wel vermakelijk gelachen om jullie acties haha. Yara op een paard of nog aparter een struisvogel had ik nooit verwacht! En dan nog eens 45 km fietsen, MIJN HEMEL!! Hartstikke sportief haha.. En dat ook gewoon op je sandaaltjes doen ipv stevige schoenen haha heerlijk. Hoop dat je inmiddels wat uitgerust bent en klaar voor de trip naar India. Weer een totaal andere wereld! Heel veel plezier mop, denk aan je! X

• 10 Maart 2013 - 16:02

Marielle:

Wauw wat hebben jullie weer veel gedaan!! Geweldig :) Grappig dat jullie gewoon steeds de enige zijn die alles willen proberen, bikkels dat jullie zijn ;) Ik zie jullie al helemaal gaan op zo'n struisvogel hahaha hilarisch! Zijn daar geen filmpjes van? :D En dan 54km mountainbiken..mijn god, geen woorden voor gewoon! haha maar dat hebben jullie toch maar mooi gedaan! Respect! Zal ook vast mooie foto's opgeleverd hebben, ik ga ze gelijk bekijken nu :) Nog heel veel plezier in Johannesburg de laatste dagen en ik kan niet wachten tot het eerste reisverslag van India! xxx

• 11 Maart 2013 - 18:55

Iris:

Hahaha! Hilarisch :)
    Ook echt uitgerekend jouw paard die vervelend doet!
    Haha het zijn trouwens teugels, toch Marije ;p
    Heel veel plezier verder scheetjes! xxx

• 12 Maart 2013 - 23:47

MARISKA:

Wow, weer een super verhaal zeg! Wat hebben jullie alweer veel plaatsen gezien en gelukkig waren de afstanden niet al te lang... En ook lekker veel strand dagjes zeg, buitenom de stranden die je niet kan vinden ;-) Vervelend dat jullie allebei ziek zijn geweest... Die safari te paard ook, geweldig en dat struisvogel rijden hahaha ik ga zo eerst snel de foto's bekijken!!! Dat mountainbiken wilde ik eerst niet geloven, maar tof dat jullie het wel gedaan hebben! Had ik niet achter jullie gezocht, 54 kilometer ;-) Heel veel plezier in India en ik kan niet wachten op jullie volgende verslag. Ben zo benieuwd hoe het daar is!! Liefs xxx

• 14 Maart 2013 - 07:55

Elly Ton:

Wauw........ wat een avonturen, heb genoten van je reisverslag. Wat is het daar mooi!!!!
    En idd jij op paard en struisvogel wie had dat kunnen denken.
    Heel veel plezier nog verder en geniet ervan. Groetjes aan Marije

• 17 Maart 2013 - 22:16

Drieën:

Hahaha ,wat een belevenissen weer,jullie deinzen straks nergens meer voor terug ! Inmiddels zijn jullie al in india ,(ja moest even tijd vinden om te lezen hoor:-))En de 1rste foto al gezien! Pfff wat een drukte daar zeg! Een hele fjne tijd daar en doe voorzichtig!!XX