Alweer 1,5 week voorbij... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu Alweer 1,5 week voorbij... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu

Alweer 1,5 week voorbij...

Blijf op de hoogte en volg Yara

17 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Daar is ie dan... Mijn eerste reisverslag van onze nieuwe reis, geschreven vanuit Kaapstad!

Alweer 1,5 week geleden was het zo ver... Samen met onze ouders en Jorden op naar Schiphol. Na het inchecken nog wat gedronken en toen was het moment toch echt daar om weer afscheid te nemen... Ook deze keer was dat weer niet makkelijk! Lang tijd om er bij stil te staan hadden we niet, want we moesten door de douane en nog wat Zuid-Afrikaans geld regelen. Pas toen ons vliegtuig naar Frankfurt opsteeg was er pas tijd om er over na te denken , ik had het dan ook niet echt makkelijk toen het vliegtuig definitief Nederlandse bodem verliet! Maar gelukkig was daar Marije en was ik in Frankfurt grotendeels van het gevoel af! Hier moesten we snel richting onze gate, helemaal naar de andere kant van de luchthaven met een soort van 'trein'. Bij de gate aangekomen konden we meteen inchecken en boarden dus dat was mooi geregeld! De vlucht viel, dankzij mijn themazepan van de dokter, heel erg mee! Heb lekker geslapen en alleen de laatste paar uur van de vlucht bewust meegekregen. Waarin het hele vliegtuig bijzonder actief was en met z'n allen massaal naar de wc ging, met een hele beauty case op zak! Gemiddelde wachttijd voor een bezoekje aan de 'wc' was denk ik een halfuur! Eenmaal aangekomen in Kaapstad ging alles snel, snel door de douane en snel onze backpack, nu kon het avontuur echt beginnen! Een taxi genomen naar ons hotel, in de buurt van Bloubergh strand! Vanuit hier super mooi uitzicht op de Tafelberg, misschien hebben jullie de foto op Facebook wel gezien!! De eerste dag hebben we niet veel gedaan, we hadden gelukkig geen jetlag (1 uur tijdsverschil), maar van zo'n vlucht wordt je toch best gaar dus hebben we lekker uitgerust! We hadden in onze gedachten dit lekker op het strand te doen, maar dit viel tegen. We zaten aan de verkeerde kant van de Tafelberg waar het altijd erg hard waait. En aangezien het sowieso al 'maar' een graad of 18 was, was dat niet echt lekker!

De volgende dag kwamen we er achter dat we een aantal dingen waren vergeten uit Nederland, was ons voorgevoel toch goed... Vanuit ons hotel konden we gratis een shuttle bus nemen naar Waterfront. Waterfront is een toeristische plek aan de haven, je hebt hier veel terrasjes, winkels, etc. Ook vertrekken er verschillende tours (naar bijv. Robbeneiland), vanuit Waterfront. Daar aangekomen was de jacht geopend. We waren nog even bang dat we misschien geen 'westerse' dingen konden vinden, maar niets was minder waar! Nederland mocht willen dat ze over zo'n winkelcentrum zou beschikken! Heel wat winkels gehad maar helaas konden we het nog steeds niet vinden. We kregen van iemand de tip om naar 'Canal Walk', te gaan. Een nog groter winkel centrum een stuk verderop. Hier naar toe gegaan met de taxi. De taxi chauffeur kon voor ons een mooi (voor Kaapstad'se begrippen) prijsje maken als hij ons ook weer kon mee nemen. Dit vonden we zelf ook wel handig dus dit gedaan! We kregen een halfuur de tijd van hem... En ik kan je zeggen, in Canal Walk lijkt een halfuur een minuut! Niet te geloven hoe groot het daar is!! Nog nooit zoiets gezien! Alsof we meededen aan Peking Express en opzoek waren naar een amulet liepen we door dat centrum. Maar netjes, na een halfuur, weer terug bij de auto! Helaas wel zonder de spullen want ze hadden het nergens! :( Terug in Waterfront wat gegeten en weer terug naar ons hotel!

De volgende dag was het tijd om naar ons nieuwe 'adres' te gaan, een guesthouse in Bantry Bay. Omdat we als backpackers nogal geschrokken waren van de taxi prijzen rondom Bloubergh strand, wilden we graag met het openbaar vervoer naar de andere kant van Kaapstad reizen. Een vrouw in ons hotel dacht dat dit wel kon... Moesten we wel ongeveer 10 minuten lopen! Nou, vooruit dan! Het busstation gevonden maar geen bus die ons naar de goede bestemming kon brengen! Konden we we weer terug naar ons hotel om vanuit daar een taxi te boeken! (Gelukkig kun je in het deel van Kaapstad waar we nu zitten wel gewoon taxi's en bussen aanhouden op straat voor een normale prijs, we waren al bang dat ons budget anders in 10 dagen al op zou gaan aan taxi kosten!). Maar goed, taxi geregeld en op naar Bantry Bay! Het was even zoeken maar uiteindelijk gevonden! We zitten in een gezellig guesthouse, in een veilige en gunstig gelegen wijk! Het wordt gerund door een Nederlandse man en een Engelse man, hele leuke mensen! Ze verhuren maar drie kamers dus er hangt echt een huiselijke sfeer! Iedere morgen zelf ons ontbijtje maken in de keuken, zelf de was van de waslijn afhalen, etc! Het zelf ontbijt maken is leuk & gezellig, maar doen we eigenlijk ook wel een beetje vanwege de kosten. Natuurlijk is het hier goedkoper dan in Nederland, maar zo na Azie is het toch wel even wennen! Daar was alles zo goedkoop! Niet alleen qua prijzen is het wennen, maar ook qua veel andere dingen. Daar hing er een hele veilige, relaxte sfeer. Tussen locals, tussen reizigers en tussen die twee samen! Overal waar je was waren eetstalletjes, restaurantjes, winkels etc. Hier is dat anders. Soms moeten we echt even zoeken naar een restaurant, de sfeer hier is anders. Soms (voornamelijk 's avonds) voelt het wat onveiliger aan en er hangt een meer 'Westerse' sfeer. In het begin was dat echt wel even omschakelen maar ik raak er steeds meer aan gewend! :) We hebben ons laten vertellen dat de wijk waar we vrijwilligerswerk gaan doen heel anders is, minder Westers en armer! We zijn benieuwd!

Maar... Ik wijk af! De dag nadat we waren aangekomen in onze guesthouse zijn we de stranden in de buurt gaan verkennen. We kozen ervoor om de eerste dag naar Cliffton te gaan. Je hebt Cliffton 1,2,3, en 4. Het zijn kleine strandjes waar het, die dag, echt bomvol lag! Dit kwam doordat het weekend en schoolvakantie was, want andere dagen is dit gelukkig niet zo erg!! 's Avonds zijn we naar Longstreet gegaan. 'De straat' van Kaapstad! Hier wat gegeten en rond gekeken. Net zoals naar het strand gaan we hier naar toe met taxi-busjes. Je houdt ze aan op straat en kunt dan meerijden tot waar je maar wil (als het op de route ligt) voor ongeveer 0,50 eurocent! Het valt ons op dat de meeste donkere Afrikanen hier gebruik van maken en dat de blanken bijna allemaal een auto hebben. Ook die avond, na Longstreet, met zo'n busje terug gegaan! De eerste keer dat ik me niet echt veilig voelde! De chauffeur was al een beetje een rare en kreeg het, tijdens het rijden, aan de stok met een andere man in de bus. Hij ging helemaal op in zijn ruzie waardoor hij gewoon niet meer op de weg lette. De ene auto na de andere drukte zijn claxon in. Top. Ondertussen vlogen de 'fuck your mothers' ons om de oren... Het enige wat ik dacht was: mijn moeder zou dit niet moeten zien! Nu begreep ik waarom deze busjes niet echt worden aangeraden aan toeristen... Maar goed, verder hebben we er tot nu toe nooit problemen mee gehad en we proberen ze zoveel mogelijk overdag te gebruiken en dan gaat alles prima!!

De volgende dag naar een ander strand in de omgeving gegaan, Camps Bay. Camps Bay vinden wij een leuker strand daar Cliffton. Camps Bay zit namelijk aan een boulevard met restaurants en winkels, is wel wat gezelliger! Verder is het 1 hippe bedoeling daar en kan je het niet echt vergelijken met de 'relaxe' stranden waar we in Azie zijn geweest! 's Avonds hebben we een drankje gedaan met Stephan en Chantal (uit Vrouwenpolder), zij zaten toevallig heel dicht bij ons in de buurt dus dat was gezellig!

Maandag stond Robben eiland op het programma! Vanuit het Waterfront vertrok onze ferry. In ongeveer 40 minuten kwamen we aan op het eiland, hier moesten we ons verdelen in bussen. Deze bussen gaven ons een rondleiding over het eiland en de gids vertelde ons over de geschiedenis van het eiland en over de apartheid. Op een gegeven moment kwamen we aan bij de meest bewaakte gevangenis van het eiland, daar waar Nelson Mandela ook heeft gezeten. In deze gevangenis kregen we een andere gids. De nieuwe gids was een man die zelf ook 6 jaar in deze gevangenis vast heeft gezeten. In zijn 'jonge jaren' kwam hij met zijn studentenvereniging op voor zwarten, tijdens zo'n demonstratie is hij opgepakt, pas 6 jaar daarna kwam hij weer vrij. Best heftig om zijn verhaal te horen! Hierna mochten we door de gevangenis lopen, waarbij we uiteraard de cel van Nelson Mandela hebben gezien. Een klein hokje met weinig er in, bizar om te beseffen dat hij daar 18 jaar heeft gezeten en niet eens iets verkeerds heeft gedaan! Na ongeveer 3 uur was de tour voorbij, de vrouw in de bus vertelde ons al dat de terug weg op de boot een 'bumpy ride' zou worden... En inderdaad, een 'bumpy ride' was het zeker!!! Er stond onwijs veel wind waardoor de boot echt op en neer ging over de hoge golven, ik was blij met mijn reispilletje!

De volgende dag zijn we richting een hostel in de buurt gegaan waar ze Baz-Bus tickets verkopen! Hier moesten we namelijk nog steeds achter aan. Met de Baz-Bus zullen we, na ons vrijwilligerswerk, van Kaapstad naar Porth Elizabeth reizen. Het kostte nogal wat moeite om uit te vogelen waar we dit konden kopen, hoe alles werkte etc, maar uiteindelijk is het gelukt en hebben we het ticket! 16 februari is de eerste dag dat we hiermee zullen gaan reizen, ik ben benieuwd!! Doordat we hier best lang mee bezig waren was het al wat later op de middag, toch nog even naar strand geweest en 's avonds lekker gegeten!

Dan zijn we nu aangekomen bij gisteren (bijna klaar, jeej, haha!). Eigenlijk wilden we Lions Head gaan beklimmen, maar omdat de zon hier zooo fel is en we de voorgaande dagen super erg waren verbrand, deed alles zoveel zeer dat het ons niet echt verstandig leek om in de brandende zon twee uur lang een berg te gaan beklimmen. Dit gaan we nu een andere keer doen! Omdat het zulk helder weer was en er geen 'tafelkleed' over de Tafelberg lag besloten we om in plaats van Lions Head, de Tafelberg op te gaan! Dit kon gelukkig ook met een kabelbaan! Daar aangekomen hadden we erg veel geluk. In het hoogseizoen staan er vaak enorm lange rijen waardoor het uren duurt voor je naar boven kan, gelukkig konden we zo door lopen en waren we binnen een kwartier boven! In mijn gedachten was het een kabelbaan met allemaal kleine 'bakjes' waar je met ongeveer 4 personen in zou kunnen, maar in werkelijkheid was het meer een soort van lift, waar je met 65 mensen in kan! Aangekomen op de berg was het heel anders dan ik had verwacht. Er waren looppaden aangelegd en er was zelfs een restaurant en winkel boven! Verder natuurlijk een super mooi uitzicht over heel Kaapstad. Je kan naar alle kanten van de berg lopen waardoor je op ieder punt een ander uitzicht hebt, erg mooi! Er zijn best veel rotsen boven waar je op kunt klimmen voor een nog betere view! Nadat we ongeveer 3 uur boven waren geweest en natuurlijk de nodige foto's hadden gemaakt, gingen we weer naar beneden! Zooo, Tafelberg, 1 van de 7 wereldwonder: Check!!! Nog 5 te gaan, haha.

Vandaag zijn we naar Green Market Square geweest, een Zuid-Afrikaanse markt. Uiteraard wel toeristisch geworden, maar leuk om te zien! Ze verkopen veel echte Afrikaanse dingen. Souvenirs, tassen, kleding, etc! Vandaag was het erg warm en dus niet echt 'markt-weer', halverwege de middag hebben we dan ook een busje genomen naar Camps Bay, hier nog even op strand gelegen. Maar dat feest mocht niet lang duren aangezien er rond 3 uur altijd een harde wind komt opzetten en we dus echt gezandstraald werden, het deed gewoon pijn! Ondertussen zitten we hier en ga ik zo nog even wat foto's proberen te posten op Facebook, dus tot zo ver mijn verhaal!

Dank jullie wel voor het lezen van mijn verslag en leuk dat jullie me (weer) volgen! Ik hoop dat het met de kou een beetje meevalt voor jullie!

Liefs en xxx vanuit Kaapstad!

• 17 Januari 2013 - 18:16

Karin Riemens:

Leuk om je verslag te lezen, zijn we weer op de hoogte! Heel veel plezier nog. Xxxx Gr. Jaco Karin Dion en Boyd

• 17 Januari 2013 - 18:42

Marielle:

Super leuk om te lezen! Klinkt als een heel zwaar leven daar haha ;) Ben heel erg benieuwd naar de foto's! En wat klinkt dat leuk dat guesthouse! Vind ik echt wat voor jullie :) Genietse en kijk weer uit naar jullie volgende verslag! Xxx

• 17 Januari 2013 - 19:05

Mariëtte:

Alleen die zon al, daar zou ik voor mee willen. De sneeuw ligt er al weer een paar dagen, er komt geen nieuwe bij maar bij ons voor de deur doen ze er niets aan en is het ondertussen zwart. Bij jullie ziet het zwart van de mensen, dat is weer eens iets anders.
    Ik heb je verslag met veel plezier gelezen. Spannend allemaal, gelukkig hebben jullie elkaar en de tijd om alles goed uit te zoeken. Ben benieuwd naar je eerste indruk op het vrijwilligersadres. Ik ga het vast binnnenkort lezen. Pas goed op en geniet, groeten aan Marije.
    Kus van Mariette en Sjoerd

• 17 Januari 2013 - 19:07

Suzan :

Leuk Yaar om je verslag weer te lezen! En wat een mooie foto's op facebook. Wij in de sneeuw en jij in het zonnetje! Maak er wat moois van en we kijken nu al uit naar je volgende verhaaltje. Groetjes van Suzan, Mari en Iris.

• 17 Januari 2013 - 19:40

Mariska:

Ook ik ben weer op de hoogte. Leuk om je verslag te lezen. De foto´s zagen er ook super uit! Veel plezier verder! xxx

• 17 Januari 2013 - 19:46

Eelco:

Leuk om te lezen!
    Heel veel plezier samen en maak er een onwijs mooie reis van!!

Gr. Eelco

• 17 Januari 2013 - 19:56

Yva:

Klinkt allemaal goed! Wel erg zeg dat die man gewoon 6 jaar vast zat voor zo een demonstratie. Lijkt me ook echt interessant om te zien :) uitzicht is op de foto's ook heel mooi! Geniet er verder van, spreek je binnenkort weer via whatsapp! :) xxxx

• 17 Januari 2013 - 19:59

Marleen:

Hoi Yara.
    Ook jouw verslag met heel veel plezier gelezen. En dat avontuur in de bus? Nee het is maar goed dat wij, moeders, daar niet bij geweest zijn. Wat jullie vergeten zijn zullen we wel nooit weten.
    Fijn dat jullie zo genieten. Nog een paar "vrije dagen" voordat het vrijwilligerswerk begint. Daarmee heel veel succes. Veel plezier verder op jullie reis. Marleen xxx
    (en nee het valt hier niet mee met de kou Koning Winter is voorlopig niet van plan het land te verlaten)

• 17 Januari 2013 - 20:14

Mama:

Leukk!! Ondanks dat we al best veel gewhatsapped en geskyped ( wat een rare woorden) hebben blijft het heerlijk om jullie belevenissen ook te lezen in zo'n heerlijk Yara-verhaal.
    Geniet lekker verder en dan op naar jullie vrijwilligerswerk en je "nieuwe familie" xxx

• 17 Januari 2013 - 23:07

Colinda:

Super om weer te lezen, Yara! :) En echt mooie fotos op FB!
    Veel plezier en geniet van deze mooie reis! xx

• 18 Januari 2013 - 07:52

Anouk:

Wat waren nou die spulletjes die je vergeten had? Have fun..xxx

• 18 Januari 2013 - 10:09

Lise :

Superleuk verslag weer meis. Ook echt leuk geschreven:) Geniet van alles en heel veel plezier! Xxx

• 18 Januari 2013 - 10:43

Tessa:

Wat leuk om je verhaal weer te lezen, het lijkt nog maar zo kort geleden toen wij dit vorig jaar ook mochten doen! Wat je moeder zegt, het is echt een Yara- verhaal, perfect omschreven, die houden we erin! Je schrijft super boeiend en het klinkt allemaal erg leuk wat jullie meemaken, geniet er lekker van met z'n tweeen!! Ik ben benieuwd naar je volgend verhaal! Dikke knuffel

• 18 Januari 2013 - 15:44

Lindsay :

Wat leuk om te lezen, en met de foto's erbij op facebook ook wel een beetje jaloersmakend hoor haha! Ben trouwens wel enorm nieuwsgierig naar wat voor spulletjes jullie vergeten zijn en wat er niet te koop was... haha! Groetjes aan Marije en nog heeeel veel plezier xxxx

• 21 Januari 2013 - 12:15

Wendy:

Leuk te lezen over je reis! Ben benieuwd hoe het vrijwilligerswerk is. Heel veel plezier en succes bij de kindjes! XX