Amazing Bali & Lombok! - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu Amazing Bali & Lombok! - Reisverslag uit Senggigi, Indonesië van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu

Amazing Bali & Lombok!

Door: yaralouwerse

Blijf op de hoogte en volg Yara

26 November 2011 | Indonesië, Senggigi

Halloooo,

Ben ik weer met een nieuw reisverslag vanuit Indonesie! De laatste keer dat ik schreef waren we net aangekomen op Bali. Vanaf daar ga ik dus nu maar weer verder!

Op Bali hebben we echt een topweek gehad! Waar we op Java heel veel hadden gereisd en gedaan hebben we op Bali (bijna) helemaal niks gedaan! We hebben de hele week heel mooi weer gehad wat betekende dat Marije & Yara hele dagen op het strand of bij het zwembad waren. Niet verkeerd toch? 's Avonds lekker gegeten & een drankje gedaan! In Java merkten we dat ze nog niet echt bekend waren met het toerisme, dit zorgde ervoor dat mensen soms wat terughoudender waren, dit in tegenstelling met Bali. We kunnen ons er nog steeds over verbazen, de mensen zijn daar ZO vriendelijk! 90% van de bevolking is Hindoeistisch, vriendelijk zijn en lachen hoort een beetje bij dit geloof hebben we ons laten vertellen! Vandaar dus... Er liep dan ook niemand voorbij die ons niet groette en die niet even vroeg 'how are you?'. In ons hotel was dit helemaal het geval, we hebben dan ook heel veel leuke & lieve mensen leren kennen deze week! Vooral met het personeel hadden we leuk contact, we hebben dan ook veel tijd met hun doorgebracht tijdens hun werkuren en daarna! Zo hebben ze ons mee op stap genomen naar de leukste clubs van Kuta! Hele leuke avonden gehad! Een dag hebben we afstand gedaan van onze luiheid en hebben we een tour geboekt. Die dag zijn we naar Ubud en Tanah Lot gegaan. Ubud is een gezellig kunstenaarsdorpje. Voor wie hier waren zijn we een aantal keer gestopt in verschillende ateliers waar ze van alles en nog wat maakten. Toen we het hier weer hadden gezien zijn we doorgereden naar het centrum van Ubud waar een monkey forest was. Nu ben ik niet zo'n dierenliefhebber maar dit was toch wel grappig, die beesten zijn echt hilarisch, net mensen! Na de monkey forest zijn we naar de markt van Ubud gegaan, hier verkopen ze allerlei kunst, kleding, souvenirs etc.! Waar Bali over het algemeen redelijk welvarend is was dit echt nog een markt waar het leek of we jaren terug gingen in de tijd, leuk! Na de markt zijn we naar de rijstvelden gegaan waar we ook hebben geluncht. Halverwege de middag Ubud weer verlaten, op naar Tanah Lot! Tanah Lot is een tempel in de zee, ze zeiden dat dat heel mooi was met ondergaande zon. Uiteraard hadden wij net de pech dat er alleen maar wolken waren en dat er geen zonnestraal te zien was... Maar dat mocht de pret niet drukken! Ook zonder zonsondergang was het leuk om te zien en alle Aziatische toeristen er om heen maken het een attractie op zich! Hierna was de dag alweer voorbij, gaat echt niet normaal snel! Net zoals alle dagen... Zo kwam er dus ook weer een einde aan een fantastische week op Bali! De allerlaatste avond hebben we gepast afscheid genomen met iedereen van het hotel in de Sky Garden (discotheek in Kuta). Om 5 uur zijn we toch maar eens terug gegaan naar onze hotelkamer aangezien om 7 uur de wekker alweer ging. Nog even ontbeten en toen was het toch echt tijd om te gaan! We gingen toch wel met pijn in ons hart weg! Weg van onze (voor ons) luxe hotelkamer, weg van alleen maar vriendelijke mensen & weg van een super eiland! Het klinkt wel erg sentimenteel maar zo voelden we ons ook! We hebben het in ons hoofd gehaald om hier nog een keer naar terug te gaan. Waarschijnlijk kunnen we ons ticket gratis verlengen tot 27 januari. Het zijn maar 4 dagen extra, maar wel 4 dagen die we nog kunnen doorbrengen op Bali! Maar goed, nog niet te vroeg juichen want het moet eerst nog geregeld worden...

Zo zaten we 's morgens vroeg weer in een taxi naar de luchthaven van Den Pasar. Aangezien wij een vlucht hadden naar Lombok moesten we bij de domestic (binnenlandse) departures zijn! Waarschijnlijk ziet het internationale gedeelte er een stuk anders uit, maar dit gedeelte leek net een treinstation! Wat een belevenis. Alles ging hier zoals ik het op Schiphol nog nooit heb meegemaakt (kan je nagaan, terug in de tijd dus!). De gate kon je eigenlijk geen gate noemen en iedere vlucht maakte gebruik van dezelfde ruimte. We zouden eigenlijk om 11:10 moeten boarden maar om 11:30 nog steeds geen beweging, 11:50 nog steeds niet. Nu wordt er hier ook geen gebruik gemaakt van informatie borden of wat dan ook, dus wij hadden geen idee waar we nou aan toe waren! Uiteindelijk toch tijd om in te stappen, na zo'n 1,5 uur! Met een bus werden we naar ons vliegtuig gebracht. En jawel, een propellorvliegtuig. Super klein, stoelen twee aan twee en maar 20 rijen, een bus is nog groter! We hebben elkaar toch wel even aangekeken... Maar goed, als het niet veilig was zouden al die Indo's echt niet instappen dus gewoon gaan! De vlucht viel mee! Al voel je wel dat het vliegtuig minder stabiel is dan een Boing 747! Het trilt, schudt en zakt best veel! Na een halfuur stonden we gelukkig veilig op Lombokse (?) bodem! Met een taxi naar ons hotel! Helaas in de regen! Het regenseizoen was hier nu best erg zei onze taxichauffeur dus dat beloofde niet veel goeds... En inderdaad, de tweede dag dat we hier waren begon het rond 14:00 te regenen en is het niet meer gestopt! De twee dagen daarna hadden we geluk: alleen maar warm, zon en geen druppel regen! De derde dag wilden we graag naar Malimbu beach gaan, we waren eigenlijk van plan om met een taxi te gaan omdat we later deze week nog een scooter wilden huren. Bij de receptie zeiden ze alleen dat een taxi niet echt een top plan was, het strand was heel erg afgelegen en zo zouden we nooit meer terug komen naar ons hotel... Hmm... Geen straf natuurlijk om 'opgesloten' te zitten op een parelwit strand maar het leek ons toch niet heel erg handig! Daarom besloten we om ook deze dag een scooter te huren! Vlakbij ons hotel stond een houten hutje waar ze scooters verhuurden. Zo kregen we twee scooters (nog een super gave ook, zie Facebook foto's) en konden we gaan! Ik voelde me net weer 16 jaar, op de scooter! Alleen nu niet naar de Elzenlaan, maar door een te mooie omgeving in Lombok! Wauw! Na een stukje gereden te hebben zijn we gestopt op een afgelegen strandje. Wit zand, blauwe zee, niemand te bekennen, tja dit was toch wel idylisch hoor... Toen we uitgezwommen waren zijn we weer verder gereden. Langs de kust en later de binnenlanden in. In boekjes hadden we gelezen dat Lombok ongerept en authentiek is, nou inderdaad, dat hadden we nu wel gezien! Bali verschilde heel veel van Java, maar Lombok is weer heel wat anders dan de voorgaande twee! Ik denk dat we hier het echte Indonesie hebben gezien... Niet alleen mooie stranden en een mooie natuur, maar ook de binnenlanden waar mensen in hutjes leven en alles doen zoals 'wij' dat al jaren niet meer doen! Echt een bijzondere ervaring om dat zo te zien al rijdend op een scooter! Na de bergen/binnenlanden belandden we in een wat drukkere stad. Nou ja, eigenlijk meer een groot dorp. Er was hier in ieder geval wat meer verkeer op de weg, maar wij deden gewoon mee. Dat links rijden gaat ons goed af, ik weet al niet beter meer! Ook toeter ik gewoon vrolijk mee met de rest van alle andere mensen! Aan het einde van de middag waren we weer terug in Senggigi en hebben we onze scooters weer ingeleverd. Was echt een geslaagde dag en een super leuke ervaring!

Gisteren zijn we naar de bekende Gili eilanden geweest! Met de boot gingen we eerst naar Gili Air, dit was mooi! Maar om nou te zeggen, adembenemend... We snapten niet echt dat iedereen hier nou zo lyrisch over was... Maar goed, het was zeker wel mooi hoor en we hebben hier lekker op het strand gelegen! Ook nog wat gegeten... Poeh, dat ging er nog eens wat anders aan toe dan in de rest van Azie. Daar heb je namelijk je eten binnen een paar minuten op tafel staan, maar hier hadden we na 50 minuten nog steeds niks! Dat het motto op de eilanden 'just relax' is, was wel duidelijk! Iedereen zit, hangt, ligt hier en doet werkelijk waar helemaal niks!! Ongelofelijk... Na de lunch zijn we met de boot door gegaan naar Gili Meno, tja, nu begrepen we toch wel wat iedereen bedoelde. Mijn god, wat was dit mooi! Super heldere zee, bootjes die in het water dobberen, niemand te bekennen, heel wit zand... En zo kan ik nog wel even doorgaan (maar ik zal het jullie besparen...)! Aan het einde van de middag moesten we hier helaas weer weg, terug naar het vaste land. Vanuit Bangsal hebben we weer een taxi teruggenomen naar Senggigi. En dan vandaag... Het huren van de scooters was ons zo goed bevallen dat we vandaag gewoon nog een tweede dag gingen. Op naar het noorden! We hebben in totaal 170 (!) kilometer gereden! Best een afstand! Maar het was het meer dan waard! Helaas ging het op de terugweg echt keihard regenen! Gelukkig hadden we nog een ponsjo in onze tas dus deze aan gedaan, onze helm had geen vizier dus moesten we onze zonnebril op doen, haha, wat een zicht was dat! Ook deze dag door de binnenlanden van Lombok was weer heel leuk! Iedereen zwaait en toetert naar je, komt naast je rijden en maakt een praatje als je nog maar even 1 seconde stil staat, echt zo leuk!
Zeiknat kwamen we dus weer aan bij ons hotel, nu zitten we hier en straks gaan we onze backpacks weer inpakken. Morgen verlaten we Indonesie en vliegen we weer terug naar Thailand! Indonesie heeft toch wel een beetje m'n hart gestolen, wat een veelzijdig land! Zoals ik hierboven al schreef hopen we hier eind januari nog terug te komen!

Dankjewel weer voor de reacties op mijn vorige verslag, is leuk om te lezen! Ik ga nu snel dit verslag plaatsen want mijn uur zit er bijna op en het zou echt een nachtmerrie zijn als mn scherm uitvalt en ik het verslag opnieuw moet typen!

Tot de volgende keer weer,
Liefs!

• 26 November 2011 - 11:49

Yanna:

wat een belevenissen weer, morgen vliegen jullie dus weer terug naar bangkok en dan naar het noordwesten dus. hoop dat het net zo leuk en mooi is als indonesie
    ga nog even foto's bekijken op facebook gr en kus

• 26 November 2011 - 11:55

Jorden:

Goed bezig! Veel plezier nog;) x

• 26 November 2011 - 11:58

Yanna:

kan nog geen foto's van de scooters op facebook vinden

• 26 November 2011 - 12:01

Karin:

Hoi Yaar, wij hebben weer genoten van je verhaal. Ben best jaloers!.
    Veel plezier nog.

Jaco en Karin

• 26 November 2011 - 12:54

Colinda:

Hee Yara,

Heb weer genoten van jullie verslagen, echt super om te lezen!!
    Veel plezier nog he!!

xxx

• 26 November 2011 - 17:25

Chava:

Hey Yara.
    Lol het kost mij ook een uur om je verslag te lezen :P
    Goed om te horen dat jullie het nog steeds naar je zin hebben. Slim dat je even rust gehouden hebben. Klinkt goed! haha nooit wat van gemerkt dat je geen dierenliefhebber bent :D.
    Vond je foto's op facebook trouwens echt super. Vooral die met dat paard!
    Veel plezier nog!

XX

• 26 November 2011 - 17:32

Carine:

hey, geweldig hoor, zoveel belevenissen en leuke foto's!

en geen grappen hè, vier dagen later dat kan, maar dan gewoon naar huis komen (en blijven) hoor! xxx

• 26 November 2011 - 18:46

Mariëtte:

Ik lees je verhalen altijd in één ruk door uit. Super leuk om te lezen. Vooral ook omdat het zo gaat en jullie het zo naar de zin hebben. Ik ben erg visueel ingesteld en maak bij elke zin een plaatje in mijn hoofd. Zo ben ik ook een beetje bij geweest en hoef ik die verre reis niet meer te maken. Wij hebben het hier niet warm. Vanmiddag de Sint binnengehaald met een spetter regen. November is de droogste sinds 1906m alleen vanmiddag niet. Dat is mooi ons probleem toch? Geniet alsjeblieft met volle teugen en ik zit alweer te wachten op je volgende verslag. Toitoitoi. Liefs Mariëtte

• 27 November 2011 - 08:49

Tessa:

He Yaar, geweldig reisverslag weer, het klinkt weer allemaal geweldig, mooie omgeving en dan blijkbaar vooral de mensen daar, super!! Wij zijn blij dat je zo ontzettend aan het genieten bent, en ik kan niet wachten om al je foto's enzo te zien (en verhalen te horen) als je weer thuis bent!! Op naar Thailand en je volgend reisverslag!! Veel plezier!! Knuf

• 27 November 2011 - 16:53

Marielle:

Wauw, geweldig verslag weer! Ik was echt al jaloers maar na het lezen van dit zie ik echt groen hoor haha, ik wil ook naar Baliiii! :P Jij beschrijft het echt precies zoals ik het ook had verwacht! Echt super leuk weer om te lezen en geweldige foto's weer op facebook, echt een paradijsje <3 Veel plezier met jullie volgende avontuur meiden! xx

• 28 November 2011 - 14:48

Deniz:

Leuk om al je verslagen te lezen yarie:) Geniet ervan ! XX

• 28 November 2011 - 20:21

Suzan:

Hey Meiden,

Wat een avonturen!
    Het is echt fantastisch om jullie verhalen te lezen. Nog heel veel plezier en geniet ervan!

Groetjes Suzan, Mari en de Meiden.

• 30 November 2011 - 19:11

Sjoerd CJG:

Hoi, goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. Prachtige foto's en mooie verhalen. Geweldig dat je dit doet, super ervaring lijkt me. Gisteren vroeg Karen Boele op de HZ naar je. Ook op het CJG doe ik verslag van je avonturen. Veelplezier.

• 03 December 2011 - 19:43

Opa En Oma Van Dion :

wat een leuke reis verslagen.
    geniet er maar van meisjes.
    gr cees en ria