Onze week op Java... - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu Onze week op Java... - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu

Onze week op Java...

Door: yaralouwerse

Blijf op de hoogte en volg Yara

15 November 2011 | Indonesië, Kuta

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer! Hoe is het met jullie? Hier gaat nog steeds alles goed!

Ik zal jullie weer op de hoogte brengen van de afgelopen anderhalve week waarin we heel veel hebben gezien, gedaan, gereisd en meegemaakt! Nu is beknopt schrijven niet mijn sterkste kant dus het zal waarschijnlijk een lang verhaal worden; ga er dus maar even lekker voor zitten!

De laatste keer dat ik schreef waren we nog in Jakarta. Die dag daarna zijn we met de trein naar Bandung gegaan, de reis duurde ongeveer 3 uur wat voor hier echt enorm kort is! Van te voren hadden we al gelezen dat deze treisreis heel erg mooi schijnt te zijn, en inderdaad, niets was minder waar! Voor we eenmaal Jakarta uit waren reden we door alle buitenwijken van de stad, ik keek m'n ogen uit! Overal huizen op elkaar en toch redelijk wat armoede... Na een tijdje hadden we de stad verlaten en gingen we wat meer de bergen in, de natuur hier is echt super mooi. Overal groen, rijstvelden, mensen op het land die aan het werk zijn, en zo kan ik nog wel even doorgaan! Die 3 uur gingen dus zo voorbij! Aangekomen in Bandung kwamen er zo ongeveer 741 Indo's op ons afgestapt, heel fijn. Op die manier is het ook erg handig om even rustig te kijken waar je heen gaat! Niet dus... Na een tijdje kwam er een, wonder boven wonder, engels sprekende man op ons af die ons kon helpen. Hij wist wel een goed hostel voor ons dus heeft hij ons daarnaar toe gebracht. En inderdaad, het hostel was goed en schoon dus hebben we hier twee nachten in een dorm (slaapzaal) geslapen. Op onze kamer sliepen nog twee Nederlandse meisjes dus hier hebben we onze tijd mee door gebracht. Gezellig!

De volgende dag hadden we een tour geboekt naar drie verschillende dingen in Bandung. 'S morgens vroeg gingen we om te beginnen naar de kraterrand van de actieve vulkaan Tangkuban Perahu. Eigenlijk is zo'n vulkaan helemaal niet mooi, maar toch bijzonder om te zien! Nadat we de ene krater hadden gezien bleek er nog een andere te zijn op ongeveer 1,5 kilometer lopen. We waren met z'n drieen en hadden bedacht dat we dit wel 'even' konden doen. Mijn god, dat heb ik geweten! De weg ernaar toe was al de hel op aarde. Enorm stijl naar beneden en overal een soort van traptreden gemaakt van stronken die heel erg ongelijk waren. Maar goed, we waren er en het uitzicht was inderdaad niet verkeerd! Helaas ging het net regenen toen was daar aankwamen, jammer hoor! Maar goed, we moesten dus ook weer die weg terug naar boven. In de regen, dit keer omhoog en nu was ook nog eens de grond helemaal nat geworden (lees: spek gladde modder). Het was echt verschrikkelijk en dan druk ik me nog zacht uit, denk dat ik toch beter mijn abbonnement bij de fitness aan had kunnen houden!
Na de vulkaan zijn we met z'n tweeen door gegaan naar de hotsprings in Ciater. Hotsprings zijn natuurlijke heet water baden, het water komt uit de bergen en wordt warm gehouden door de vulkaan! Aangezien het de hele morgen regende en we het dus best koud hadden was het echt heerlijk! Nadeel was wel dat daarna werkelijk waar alles nat was... Nadat we geluncht hadden (in een vies tentje met koud eten en niet overdreven wel honderden strontvliegen) zijn we door gegaan naar het Angklung schooltje. Dit vond ik het allerleukste van deze dag! Angklung is een bamboo instrument en op deze school leren kinderen dit te bespelen, in de voorstelling werd gezongen & gedanst en uiteindelijk mochten wij zelf ook mee muziek maken, zingen & dansen met de kinderen, super leuk!

De dag erna zijn van Bandung met de trein in acht uur naar Yogyakarta gereisd. We kwamen hier pas aan het einde van de middag aan en hebben de rest van de dag dus niet veel bijzonders meer gedaan. Afgezien van het zoeken naar slaapplaats, deze uiteindelijk gevonden maar geen top kamer, gelukkig hebben we er drie nachten overleefd!

De dag erna zijn we naar de Borobodur (boeddistische tempel) en de Prambanan (Hindoeistische tempel) geweest. Deze zijn heel bekend en echt iets waar je geweest 'moet' zijn als je op Java bent. De tempels zijn al super oud dus dat maakt het waarschijnlijk extra bijzonder, ze staan ook op de werelderfgoed lijst. Ik hoop dat ik straks wat foto's kan plaatsen (waarschijnlijk wel op Facebook want waarbenjij werkt niet mee) dan krijgen jullie een beetje een indruk! Deze dag hebben we doorgebracht met twee oudere mannen die al jarenlang samen zijn, echt een hilarisch stel! Dit maakte de dag nog net wat leuker!

De laatste dag in Yogyakarta hebben we een vogelmarkt bezocht en gewoon een beetje in de stad rondgelopen en uiteraard op terrasjes gezeten, je kan je daar zo uren mee vermaken, al de dingen die je ziet zijn echt niet te beschrijven!

Onze tijd in Yogya zat er alweer op, tijd om richting de Bromo vulkaan af te reizen. Dit beloofde een lange trip te worden (ongeveer 10 uur in een busje), maar we waren er helemaal klaar voor! Vol goede moed ging iedereen in het busje en gaaan! Allemaal toeristen dus het was een gezellige bedoeling! Het zou een minibus met airco zijn, maar de airco was vrij minimaal dus iedereen ging kapot, inclusief chauffeur! Wat dan wel weer voor grappige momenten zorgde... Na ongeveer een paar uur gereden te hebben kwamen we allemaal lopende groepen met kinderen tegen, ik weet nog steeds niet wat het was, maar wat ik wel weet is dat we ongeveer 2 uur lang zacht hebben gereden waardoor we dus nog langer onderweg waren! De chauffeur had dit ook door en dacht volgens mij dat hij maar eens een beetje haast moest gaan maken toen de file voorbij was. Nu is het alleen zo dat je hier nergens stukken echt hard kunt rijden dus dit zat er niet echt in. Op een gegeven moment werd er voor ons geremd en moest onze chauffeur ook volop in de rem, daar stonden we opeens, bijna horizontaal op de weg in plaats van verticaal. Een en al sensatie natuurlijk in dat busje, daar kunnen wij dan wel weer van genieten!! Op de een of andere gekke manier gaat het hier altijd goed in het verkeer, heb nog geen 1 ongeluk zien gebeuren! Even afkloppen! Het laatste gedeelte van de rit was gelukkig wat koeler maar het begon toch wel erg lang te duren! Na 12 uur, in plaats van 10 uur, waren we er eindelijk! Althans, dat dachten we! Iedereen was blij, tot dat de deur van het busje open ging en er werd gezegd: 'you change bus, 1 hour driving'. Pff, nu valt 1 uur best wel te overzien als je er al 12 uur op hebt zitten, maar als je denkt dat je er bent en je moet dan toch nog een uur, is het toch wel even zuur! Ook dat weer overleefd en uiteindelijk in een dorpje hoog in de bergen beland. Hier was het een stuk kouder dan in de rest van Indonesie, nou, dat hebben we gemerkt die nacht, heb heel wat af 'geklappertand'. Brr!

Laat ook pas in slaap gevallen dus die morgen ein-de-lijk een keer uitgeslapen na al die dagen dat de wekker vroeg ging, heel fijn! We hebben deze dag een beetje doorgebracht in het bergdorpje, waar eigenlijk helemaal niks te beleven was, afgezien van 1 restaurant. Alle toeristen kwamen hier samen dus hier een hele dag gezeten, niet verkeerd hoor!

De volgende morgen (zoals de Indo's zeggen, maar voor mij is het gewoon nacht) ging om 03:00 (!!!) de wekker! We gingen een tour maken naar de Bromo vulkaan, hier gingen we met een jeep naar toe. Aangekomen bij het view point moesten we nog een paar kilometer stijl naar boven lopen, vol goede moed hieraan begonnen... Maar toen er een paar mannen kwamen met de vraag of wij te paard naar boven wilden gaan klonk dit toch wel erg verleidelijk, zeker na die helse tocht van een paar dagen geleden! En zo gebeurde het dat ik, Yara Louwerse (:P), te paard ben gegaan naar het view point van de Bromo vulkaan. Eenmaal boven aan gekomen waren we goed op tijd om de zonsopgang te bekijken! Wouw, ook dit was weer heel erg mooi! Dapper als we waren zijn we lopend terug gegaan naar beneden waar onze jeep weer op ons stond te wachten. We gingen nu door naar de Bromo zelf (het view point is van een afstand). Het landschap bij de Bromo is echt bizar, een soort van woestijn en maandlandschap tegelijkertijd. Niemandsland! Ook hier gingen we weer te paard! Voor Marije is dat natuurlijk helemaal super dus ik heb mezelf opgeofferd. Haha, grapje, ik vond het heleemaaaaal niet erg! Ook deze krater was weer bijzonder, ziet er echt apart uit! Toch weer heel anders dan de vulkaan in Bandung. Toen we weer terug kwamen bij de jeep waren we 1 van de eersten van onze jeep dus moesten we nog even wachten. We stonden even met onze chauf te praten toen ik al zag dat er van een afstandje foto's van ons werden gemaakt. Nu gebeurd dat hier wel vaker, maar deze man ging rustig aan zijn statief instaleren om zo een goede foto te kunnen maken. Oke dan?! Even later kwam hij naar ons toe met de vraag of hij ons mocht interviewen en fotograferen voor de Indonesische televisie. Maar natuurlijk, altijd al de ambitie gehad om wereldberoemd te worden ;) Nu is mijn debuut alleen niet zo spectaculair want Marije heeft vooral het woord gedaan, haha!

Nadat we het gevoel hadden dat er al een hele dag op zat stond er een nieuwe wereldreis op ons te wachten. Dit keer van Cemoro Lawang (dorpje van de Bromo) naar Denpasar (Bali). Eerst moesten we in een overvol busje naar Probolingo waar we vervolgens weer bijna 1,5 uur moesten wachten op onze volgende minibus. Het bleek echter geen minibus te zijn maar een overvolle tourbus volgestampt met locals en een stuk of 7 touristen, waaronder wij dus! Aan het eind van de middag kwamen we aan bij het plaatsje waar we met de ferry naar Bali gingen. Dit betekende dat we Java alweer achter ons hadden gelaten, niet normaal zo snel als de tijd gaat. En tegelijkertijd lijkt het of we al langer onderweg zijn dan 3 weken, vreemd! Eenmaal op Bali aangekomen was het al halverwege de avond en moesten we nog 4 uur rijden naar Despasar. Dit waren toch wel taaie uurtjes moet ik zeggen... Samen met de andere toeristen uit de bus hebben we twee taxi's genomen naar Kuta, hier een slaapplaats gezocht en gevonden, een prima homestay waar we lekker hebben geslapen, tja, wat wil je na zo'n reis van 14 uur...

Vanmorgen zijn we naar ons hotel vertrokken wat we in Nederland al hadden gereserveerd. Even geen hostel, guesthouse of hotel wat de naam hotel niet mag dragen. Even een relaxe badkamer en geen badkamer waarbij de wcpot zeiknat wordt als je doucht en waar de beesten door de kamer kruipen... Onze kamer is top en de rest van het hotel ook! De ligging daarnaast ook, lekker aan het strand en midden in Kuta/Legian! Hier gaan we ons wel een weekje vermaken, maar hierover de volgende keer weer meer!

Tot dan,
Liefs,
Yara

P.s. respect voor degenen die het tot deze zin hebben volgehouden ;)

• 15 November 2011 - 15:30

Yanna:

Hoi meiden,

Ik heb de hele rit uitgezeten en het was weer een hele belevenis. Hier alles goed. Over twee weken naar Egypte voor 1 weekje, je hoort er nog wel van.

groetjes en kus

• 15 November 2011 - 16:11

Tessa:

He daar, het is helemaal geen opgave om je reisverslag te lezen, het is gewoon een boek waarbij je bijna niet kan wachten wat er nu gaat gebeuren. Je weet het super leuk op te schrijven dus ga vooral zo door. Jullie maken wat mee daar, prachtig!! Het klinkt allemaal super leuk en mooi!! Geniet van jullie lekker weekje aan het strand en de luxe!! Knuf Tessa

• 15 November 2011 - 16:19

Jorden:

Zo ook ik! Leuk hoor veel plezier nog;)
    Ik ben overigens gewoon thuis in het koude vp

• 15 November 2011 - 16:42

Michelle:

MIS je hierzo... Super leuk verhaal, tot de laatste knipoog gelezen ;)
    Heb je nog tips voor hotels op Bali toevallig? Of andere leuke tips...?
    Hopelijk spreek ik je snel!!!
    en heeeel dapper dat je op het paard bent gaan zitten;) durfal!

Veel plezier jullie. Geniet van je weekje in het luxe hotel xxxx mies

• 15 November 2011 - 17:33

Karin:

Hoi Yara, weer genoten van je reis verslag.Ook de groetjes aan Marije.
    Groeten van uit een koud VP Jaco Karin Dion en Boyd

• 15 November 2011 - 17:40

Mama:

tis dinsdag dus heel snel tussen muziek, eten en muziek je verhaal gelezen, straks nog een keertje! enne.. 't kan niet lang genoeg zijn hoor!
    xx

• 15 November 2011 - 17:58

Mariëtte:

Ik heb het met plezier gelezen. Soms is het net of je er een beetje bij bent. Vaak ben ik blij van niet. 12 uur in een bus lijkt me de hel op aarde. Dat wil ik nog niet eens in een vliegtuig zitten. Blij te lezen dat het jullie daar goed gaat. Je moet ook eens laten weten wat je daar zoal eet. Dat vind ik dan weer interessant. Het ga jullie goed, hier is het koud, echt november. Love you and take care.
    Mariëtte

• 15 November 2011 - 18:04

Yva:

Heey!
    Leuk om weer een verslagje te lezen :D de volgende x mag het wat mij betreft nog veeel langer hoor..!
    Kan niet wachten om de foto's te zien, ben erg benieuwd dus plaats ze maar snel ;)
    Geniet van je luxe hotelletje en de komende 69 dagen!! :)
    xxx

• 15 November 2011 - 21:19

Gelina:

Heey Yara,
    Wat leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben, en al zoveel hebben meegemaakt. kijk nu weeral uit naar het volgende reisverslag.
    xx

• 16 November 2011 - 06:59

Drieën:

Hoihoi Yara,

Wat hebben jullie weer ontzettend veel meegemaakt,gereisd(en hoe),gelopen, geklommen,enzenz.Heel leuk om je verhaal te lezen,je schrijft zo dat ik het helemaal voor me zie:-) En wat een moed zeg 12uur in een bus.Zo'n vakantie is wel grensverleggend hè.Nou wij wensen jullie weer een fijne tijd en ik zie uit naar je volgende leesverslag.X

• 16 November 2011 - 08:27

Colinda:

Hee Yara,

Echt super leuk om jullie verhalen te lezen! Ik paste dan wel niet meer in jullie backpacktas, maar zo kan ik toch beetje meegenieten haha.. :D
    Veel plezier nog he!!

xxx