Time flies when you're having fun... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun...

Door: yaralouwerse

Blijf op de hoogte en volg Yara

08 December 2011 | Laos, Luang Prabang

... en we hebben het nog steeds naar ons zin dus de tijd gaat inderdaad heeel erg snel! We zitten al bijna op de helft, maar dat is iets waar we liever niet over na willen denken!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verslag heb geplaatst dus het zou best wel eens een lange kunnen worden!

In mijn laatste verslag vertelde ik over onze dagen in Bali en Lombok, de dag erna was het tijd om Indonesie te verlaten en weer terug te gaan naar Thailand. Met een taxi zijn we naar de luchthaven van Lombok gegaan, we waren niet laat, maar precies op tijd en hadden dus niet erg veel tijd te verliezen! We hadden een hele schattige taxichauffeur die niet echt engels sprak, een collega van hem moest dus ook vertalen dat wij naar de luchthaven wilden. Hij vertelde er ook bij dat we niet heel veel tijd te verliezen hadden... De chauffeur nam zijn taak erg serieus, hij reed goed door maar wel veilig! Op een gegeven moment hoorden we een knal, jawel, een lekke band! Die jongen in totale stress zo snel als hij kon die band verwisseld, de zweetdruppels liepen van zijn voorhoofd. En dat alles om er voor te zorgen dat wij op tijd waren, hoe schattig! Uiteindelijk waren we er precies een uur van te voren, wat ook moest! Prima dus! De vlucht vertrok op tijd en na twee uur waren we in Jakarta! Hier moesten we nog een tijdje wachten op onze vlucht naar Bangkok, maar dit bleek geen overbodige tijd. Eerst wat gegeten en toen vanaf de arrival hal naar de departures. Wat een zoektocht! We zijn echt 53 keer van het kastje naar de muur gestuurd, liepen we dan met onze backpacks. Shuttle busje in, shuttle busje uit. Niemand die engels sprak, nergens stond iets aangegeven, heel makkelijk! Uiteindelijk bleek onze vertrekhal op zo'n 15 minuten rijden te liggen. Ook dit vliegtuig vertrok weer op tijd en na zo'n 3,5 uur vliegen waren we weer in Bangkok!

De volgende dag was ons plan om naar Kanchanaburi te reizen. Eigenlijk hadden we allebei niet echt zin in weer een reisdag, daarnaast bleek het ook nog veel uitzoekwerk te zijn, hoe daar het beste (en goedkoopste) te komen dus besloten we om nog een dagje in Bangkok te blijven om alles uit te zoeken en een beetje te relaxen! Al snel bleek het plan wat we eerst hadden niet echt te gaan werken. We wilden graag van Kanchanaburi naar Ayuthaya reizen en dan vanaf daar met de nachttrein naar Chang Mai, dit bleek niet te kunnen. De trein rijdt nog steeds niet in verband met de overstromingen. Als we toch naar Kanchanaburi wilden gaan moesten we daarna weer terug naar Bangkok en dan vanaf Bangkok naar Chang Mai, allemaal een beetje omslachtig, dus hebben we Kanchanaburi maar geskipt en zijn we nog 1 dag langer in Bangkok gebleven!

De laatste en dus ook onverwachte dag in Bangkok zijn we naar de floating market Damnoen Saduak geweest. Dit is een markt waar ze van alles verkopen op en rondom het water. Je kan het zo gek niet bedenken, kleding, souvenirs en uiteraard eten, heel veel eten!! Was leuk! Halverwege de middag waren we weer terug in Bangkok, we werden afgezet bij ons guesthouse wat inbegrepen zat bij de tour naar de floating market. We waren een beetje huiverig, maar gelukkig viel het mee. Op wat zwarte dikke haren na en een bed zonder hoes om de deken, lekkerrrr!

De volgende dag zijn we met het vliegtuig naar Chang Mai gevlogen (dat waren zo ongeveer 5 luchthavens in een paar dagen tijd!) Onze vlucht vertrok 2 uur te laat, rond 18;30 waren we aangekomen in Chang Mai!

Ons plan was om daar zo'n 4/5 dagen te blijven! Chang Mai is een super leuk stad, het lijkt met een groot en gezellig dorp! In de stad zelf heb je leuke restaurantjes en verschillende markten, verder is er niet heel veel te doen maar je kan veel verschillende tours en uitstapjes maken naar dingen net buiten Chang Mai!

De eerste dag zijn we naar het Tiger Kingdom gegaan. Hier heb je allemaal verschillende tijgers waar je bij mag om er mee te knuffelen! Gelukkig was het een stuk minder gevaarlijk dan dat het klinkt! ;-) Je krijt ook de mogelijkheid om op de foto te gaan met de tijger, moest uiteraard even vastgelegd worden dus dit hebben wij ook gedaan! Is wel een beetje toeristisch, je krijgt 15 minuten de tijd en dan is het de beurt aan de volgende! Maar goed, logisch dat dit soort dingen toeristisch zijn! Wij zijn natuurlijk niet de enigen die dat leuk vinden! Toen we hier klaar waren zijn we naar een tempel op een berg gegaan, de bekendste van Chang Mai. Was mooi! Niks mis mee, al moet ik wel zeggen dat ik het bekende syndroom 'tempel-moe' ook een beetje begin te krijgen!

De dag erna hadden we een tour geboekt met allerlei verschillende dingen er in! We hadden hem al twee dagen voor 'vertrek' geboekt en hadden er een beetje een rot gevoel aan overgehouden, aangezien bleek dat we echt keihard waren opgelicht! We hadden echt veel te veel betaald, tot nu toe is ons dat nog niet echt overkomen maar toen dus wel! En die man alles maar verkopen met een vriendelijke glimlach en met de boodschap dat het nergens anders goedkoper was! Grr. Nou, nu dus maar hopen dat het ons te vele geld waard was! Allereerst gingen we naar een olifanten show, het Aziatische publiek om ons heen vond werkelijk waar alles geweldig! Zelfs toen de olifant na 8 pogingen de bal eindelijk in de goal schopte, ze waren de vorige 7 mislukte pogingen allang weer vergeten! Heeft ook wel weer iets schattigs vind ik dan! Maar goed, die show stelde niet veel voor. Afgezien van het feit dat en baby olifant een tekening kon maken en zijn naam kon schrijven, dat is natuurlijk best knap! Na de show was het tijd om op de olifant te gaan rijden. We hadden het ons anders voorgesteld. In Maleisie hadden we echt op de rug van een olifant gereden. Hier moest je in een stoeltje zitten en gingen we in 1 lange rij met alleen maar toeristen door de rivier! Niet echt bijzonder dus! Hierna was het tijd voor de lunch en na de lunch gingen we Bamboo raften! Klinkt spectaculair he? Nou, dat verwachtten wij dus ook! Evenals een Engels stel waar we de hele dag een beetje mee optrokken! We hadden verwacht dat we zelfs mochten raften maar dit was niet het geval. We moesten gewoon op het vlot zitten en een Aziaat pedelde af en toe, zodat we vooruit gingen. (Wat eigenlijk niet eens nodig was vanwege de stroming...) Dat spectaculaire viel dus een beetje tegen! Na het 'raften' gingen we naar een Longneck village! Dit leek ons wel het leukste van de dag en dit was waarom we deze tour hadden geboekt dus wij waren benieuwd... Uiteindelijk viel ook dit een beetje tegen! Het was geen village, maar een markt. De verkoopsters waren Longneck vrouwen, dat was eigenlijk alles! Als klap op de vuurpijl gingen we naar een butterfly farm en een orchidee farm! Dit hoefde voor ons niet maar het zat in de tour dus daar gingen we... Toen we aankwamen lachte het Engelse stel al naar ons, dit was toch wel het hoogtepunt van de dag!!! Er vlogen ongeveer 5 vlinders in de tuin en die in Nederland zijn nog mooier! Daarnaast waren de bloemen aan de kant van de weg mooier dan die daarbinnen! Doordat alles zo tegenviel hadden we met z'n vieren de grootse lol, eigenlijk was het wel hilarisch!! Misschien hadden we toch voor een jungle trekking moeten gaan van 3 dagen! Haha. Al was dat voor ons geen optie! Voorwaarden waren namelijk het beschikken over een redelijke tot goede conditie! Helaas!

De laatste dag in Chang Mai hebben we gewoon een beetje rondgelopen in de stad! Heb ook nog een Thais meisje geholpen met een werkstuk voor school! Ze vroeg of ze me mocht interviewen voor een werkstuk, maar natuurlijkkk! 's Avonds was er de Sunday Walking Street. Een super grote nachtmarkt waar het echt heeeel druk is! Het krioelt daar echt van de mensen! Ik kreeg gewoon restless legs omdat we ZO langzaam moesten lopen! Op de markt verkopen ze echt van alles en we hebben ons echt in moeten houden om niet van alles te kopen! De backpacks zitten namelijk echt al propvol! We kunnen altijd nog overwegen om een pakketje naar huis te sturen, als we ons echt niet meer in kunnen houden!! De zondagavond is hier altijd bijzonder, maar deze was extra bijzonder! Dit omdat de koning van Thailand de dag erna jarig was! Een aantal keer werd het volkslied gespeeld en stond iedereen op de hele markt stil, ook waren er verschillende optredens, alles heel traditioneel! Volgens mij hebben de mensen hier echt respect voor hun koning en deze avond ging er dan ook heel anders aan toe dan bijvoorbeeld de Koninginnedag in Nederland, hoewel daar natuurlijk ook niks mis mee is! :) Aan het einde van de avond werd er nog super veel vuurwerk afgestoken, maar dan ook echt super veel en super mooi! Dat heb ik bij ons met oudjaar nog nooit gezien! Het was in ieder geval een super leuke avond en helemaal omdat precies dat feest die avond was!

Sorry, we zitten nog maar op de helft, hou vol!

De volgende dag begon onze 3-daagse reis naar Laos! De eerste dag gingen we naar Chiang Khong, dit is de grensplaats in Thailand, vlakbij Laos dus! Onderweg zijn we nog gestopt bij de White Temple, zoals ik al zei was ik een beetje tempel-moe maar deze was wel erg mooi! De naam zegt het al, alles was spierwit! Had wel iets bijzonders! Hierna weer terug in het busje en rond een uur of 16.00 waren we in Chiang Khong. Chiang Khong is een klein dorp waar helemaal niks te beleven valt! Overbodige luxe bestaat er dus ook niet! Onze kamer was dan ook een vierkante blokhut met daarin twee bedden en twee klamboes, dit was alles. Douchen moest buiten, ook in een blokhut! De eerste paar minuten kwamen er ongeveer 3 druppels water uit, en ik stond al niet erg op mijn gemak met al die spinnen(webben) boven me, was al van plan de moed op te geven maar uiteindelijk kwam er toch water uit en heb ik de lekkerste douche gehad sinds een paar weken! :) Gelukkig had ons guesthouse een buffet 's avonds, want restaurants waren er in het dorpje niet te bekennen!

De volgende morgen zijn we naar de grens gegaan. Eerst moesten we vijf minuten in een bootje naar de overkant varen. Zo zag je aan de linkerkant Thailand en aan de rechterkant Laos! In Huay Xai, moest alles rondom de visums voor Laos geregeld worden, gelukkig ging dit goed en kostte het niet zo heel erg veel moeite! Hierna met een busje naar de Mekong en daar nog een paar uur wachten tot de boot eenmaal vertrok! Om 11:30 was het zo ver. Iedereen had zich voorbereid op het ergste: een houten boot, op de grond zitten tussen de zakken rijst en de kippen. Nou, niets was minder waar! We hadden een super relaxe boot met daarin allemaal autostoelen. Iedereen had al een kussentje gekocht voor het geval dat... Maar dit bleek niet nodig te zijn! Wij snapten er niks van, want we hadden echt het goedkoopste ticket, net zoals veel anderen, maar goed, ons hoorde je niet klagen! De tocht was super mooi, je vaart door een mooie natuur en af en toe zie je een dorpje tussen te bossen. Naast dat het mooi was, was het ook gezellig! We hebben heel veel mensen ontmoet waardoor de tijd lekker snel ging! Rond half 6 zijn we aangekomen in Pakbeng, het enige 'grotere' dorpje op de route naar Luang Prabang. Grotere tussen aanhalingstekens, want het is echt maar 2 straten groot. We hebben met een aantal mensen van onze boot gezellig wat gegeten en zijn daarna nog naar een barretje toe gegaan waar iedereen zich verzamelde. Een hele gezellige avond gehad, geen nacht, want om 23:00 ging de boel dicht en werd je verzocht om stil naar je guesthouse te vertrekken! Dit heeft iedereen dan ook maar gedaan want de volgende dag stond ons weer een lange tocht te wachten.

Deze dag vertrok de boot om 9 uur 's morgens. Weer nieuwe mensen ontmoet die de vorige dag op de andere boot zaten. Dit keer met name veel Nederlanders. Het leek wel een invasie! Met z'n 11-en zaten we allemaal op een kluitje bij elkaar! Ook wel weer een keertje lekker, dan gaat praten toch makkelijker en hoef je minder te zoeken naar woorden & zinnen in het Engels! Ook deze tocht was weer super mooi, duurde ongeveer 8 uur want rond 17.00 kwamen we aan in Luang Prabang! We zijn met twee andere Nederlanders op zoek gegaan naar een guesthouse en al snel hadden we dit gevonden. Hierna wat gegeten met z'n vieren, we kregen ook nog gezelschap van een paar Laotiaanse kinderen die ons armbandjes wilden verkopen! Ze kijken je zo lief en smekend aan dat je echt hard bent als je dat kan weerstaan! In ruil voor een massage (en die was nog goed ook!) hebben we dingetjes van ze gekocht! Na nog een drankje te hebben gedaan beland op de nachtmarkt, al waren ze hier de spullen al aan het opruimen! Na een uur dus maar terug gegaan naar ons guesthouse! Hier stond de man al buiten op ons te wachten, alles was al afgesloten en iedereen was al binnen, behalve wij... Oeps dat wisten we niet! Blijkbaar moet je hier om 22:30 terug zijn, god, het lijkt wel het kamp van groep 8! ;-)

Vandaag zijn we naar de bekende waterval Kuang Si gegaan en nu zitten we hier dit verslag te typen! We gaan zo weer wat eten met z'n allen dus ik ga er een eind aanbreien (jaja, eindelijk! :P)

Nog een vraag: hoe is het met jullie? Al in kerstsferen? Wij niet! haha.

Tot snel weer,
X Yara

• 08 December 2011 - 11:36

Janna:

Hallo wat een verhalen weer, ik weet wel dat ik geen spin meer uit je kamer hoef te halen. Hier zijn we ook al in kerstsfeer aan het raken maar niet zoasl in Egypte hoor.
    Eet smakelijk en tot de volgende keer XX

• 08 December 2011 - 11:46

Mies:

Nou nou.. wat een lang maar super leuk verhaal! Wat maak je veel mee en wat ontmoet je veel mensen! Al een leuke Laotiaan ontmoet? Haha grapje..
    Wij zitten al in kerstsferen.. ijsbaan, kerstboom, kerstmuziek!

Mailen we snel? Xxx mis je hier..

• 08 December 2011 - 12:23

Carine:

Wat een gereis, ik ben het na 5,5 uur vliegtuig al spuugzat! maar goed dan zie je natuurlijk ook niet al dat moois wat jullie zien! Geniet ervan.
    we zijn nog niet in kerstsfeer (ik loop een beetje achter dit jaar) xx

• 08 December 2011 - 15:46

Mariëtte:

Hoi Yaar, ik heb weer met plezier je verslag gelezen. Ik snap dat je het te druk hebt om in de kerstsfeer te komen. Hier gaat het vanzelf, al was het alleen al door het gure weer. Je waait gewoon uit je jas. Ach het is december, het hoort erbij. Iedereen hoest en proest om je heen. Ik zou wat het weer betreft graag een weekje met je ruilen, wat het reizen en wachten betreft niet. Ga zo door, houd ons op de hoogte en wees voorzichtig. Love you, gr van ons

• 08 December 2011 - 17:22

Karin:

Hoi Yaar, weer genoten van je verslag. Lekker genieten en veel plezier nog,en tot het volgende verslag.

• 08 December 2011 - 18:33

Oma En Opa:

opa is best een beetje jaloers op je .Veel plezier en geniet er van.

• 10 December 2011 - 20:16

Yva:

Hèhè eindelijk tijd gevonden om je extreem lange verslag te lezen.. :o haha nee hoor, vind het super leuk om te lezen. En de foto's ook!!
    Klinkt allemaal weer erg leuk, jullie reizen wat af zo te zien! Veel plezier nog en we mailen nog. Kan niet wachten tot je volgende verslag:) xxx

• 11 December 2011 - 09:52

Reinier,Eline,Nadia:

Wat een reizen, wat een verhalen en belevenissen. Kortom, super om van afstand er ook van te mogen genieten!

• 11 December 2011 - 13:01

Vul Hier Je Naam In.:

Hey Yara,een mooi verhaal weer van jullie prachtige reis.Wat zul je straks weer genieten als je thuis onder een normale douche kan staan:-) Maar nu eerst nog maar lekker genieten van al dat moois wat jullie zien en tegenkomen.Have fun ,x.

• 11 December 2011 - 13:02

Drieën:

• 11 December 2011 - 13:35

Jorden:

Hee Seim,
    Leuk hoor al die verhalen! Ik word steeds jaloerser:( xx

• 13 December 2011 - 17:44

Tessa:

Het is weer prachtig om te lezen en ook om daarna je foto's te bekijken, je maakt zo nog iets mee!! Prachtig allemaal, geniet er lekker weer en nog steeds van en doe voorzichtig! Tot je volgende reisverslag! Kerstgroetjes ;-)

• 17 December 2011 - 22:12

Colinda:

Hee Yara,

Weer super om te lezen hoor!! Echt leuk dat jullie zo genieten daar! :D
    En wat betreft die kerstsferen.. In huis wel, maar buiten met alleen maar regen en storm niet echt! Haha dus geniet er maar lekker van daar!!

xxx