Thailand en Indonesie, een wereld van verschil! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu Thailand en Indonesie, een wereld van verschil! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Yara Louwerse - WaarBenJij.nu

Thailand en Indonesie, een wereld van verschil!

Door: yaralouwerse

Blijf op de hoogte en volg Yara

06 November 2011 | Indonesië, Batavia

Ben ik weer, dit keer vanuit Jakarta, Indonesie!

Allereerst bedankt allemaal voor de reacties en berichtjes op mijn vorige verslag, vind ik leuk!

De laatste keer dat ik schreef waren we net aangekomen in Hua Hin, een badplaats ten zuiden van Bangkok. Hier hebben we een paar leuke dagen gehad! De eerste dag zijn we naar Monkey Beach gegaan, met z'n drieen op een scooter. Ik vroeg me nog heel kansloos hardop af of we misschien dan ook een helm kregen maar dit was uiteraard niet het geval... Gewoon zonder helm, over de autoweg, tussen al het andere verkeer, de chauffeur had overigens wel een helm, goed bekeken! Het strand was wel iets minder mooi dan we verwacht hadden, wisten eerst niet goed waar dit nou aan zou liggen maar blijkbaar merkten ze daar ook nog de last van de overstromingen die plaatsvinden in de rest van Bangkok. Het water stond erg hoog en overal op het strand lagen takken, kokosnoten, etc. Maar dat nam niet weg dat wij heerlijk in de zon hebben gelegen en ons goed hebben vermaakt. Dit was ook de andere dagen in Hua Hin zo, deze hebben we wel op weer een ander strand doorgebracht, iets dichter bij ons hostel en ook wat drukker. Niet te geloven hoe je hier wordt behandeld... Je bedje wordt mee gedraaid met de zon, zodra je opstaat om iets te doen staat er meteen iemand naast je: 'what can I do for you?' en als klap op de vuurpijl wordt ieder zandkorreltje wat op je bedje ligt weg gebezemd, ik voelde me er op een gegeven moment zelfs een beetje schuldig over! Verder op het strand gebeurd er van alles, enorm veel verkopers om je heen die met de meest uiteenlopende dingen over het strand lopen, daarnaast zijn er ook veel paarden, ze willen dat de toeristen hier een rondje op gaan rijden, Marije heeft dit gedaan! Ik hoef er waarschijnlijk niet bij te vermelden dat ik dit heb overgeslagen... Na onze stranddagjes gingen we wat eten en een rondje over de nachtmarkt, daarna nog wat drinken in de bar street van Hua Hin. Niet te geloven wat je daar ziet, werkelijk waar ALLEEN maar oude, grijze, (vieze), westerse mannen met een jong Thais vrouwtje! Ze beweren dat het bij veel van hen echte liefde is maar dat krijg je bij mij niet aan m'n verstand gepraat!

Vrijdagmorgen hebben we Hua Hin weer verlaten en zijn we met een mini-van terug naar Bangkok gegaan. De rit duurde iets langer dan verwacht omdat het super druk was op de weg. De chauffeur had er flink de vaart in en dit vond het kleine meisje voor mij toch niet zo heel erg leuk. Op een gegeven moment moest ze overgeven, en hoe kan het ook anders, de helft over mij! Heeeeeeerlijk, kan niet beter! Gelukkig stopten we zodat ik het er gelijk even af kon wassen, de rest van de rit doorgebracht in een lekker zuur luchtje. Eenmaal in Bangkok aangekomen een taxi aangehouden die ons naar ons hostel zou brengen, de beste man reed alleen wel 100 rondjes langs dezelfde plaatsen en ging er vervolgens een beetje raar bij lachen, na een halfuur zei mijn gevoel dat we er uit moesten, dit ging hem toch niet worden. Een andere chauffeur bracht ons na een paar minuten op de goede plek, held! 's Avonds wat gegeten en toen was het zo ver, een Thaise body massage. Er werd van alles gedaan, geduwd, getrokken, geslagen, gestampt, gestaan, gekraakt en ja, ook nog gemasseerd! In het begin moest ik er wel even aan wennen maar was erg relax, dit gaan we zeker vaker doen, heb nu al zin in de volgende keer :)

Zaterdag onze laatste dag in Bangkok. Voor we naar het vliegveld gingen hebben we het hoogste hotel/gebouw van Thailand begonnen, 300 meter hoog. Zo hadden we een mooi uitzicht over Bangkok, echt een bizar grote stad, overal waar je kon kijken zag je huizen, gebouwen, flats en wegen, er kwam geen eind aan!

Aan het einde van de middag richting de luchthaven gegaan. Wat gegeten en toen was het alweer tijd om te gaan inchecken, voor we het wisten zaten we in het vliegtuig en voor we het wisten waren we ook weer geland. Wat gaat de tijd toch snel! Taxi genomen naar een hostel (wij zijn trouwens echt goed in afdingen! van wie zou ik het hebben?). Het was ondertussen al 3 uur in de nacht dus zijn we maar gaan slapen. Vandaag voor het eerst Jakarta in het licht gezien, wat een stad en wat een belevenissen! Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen... Het is ook iets wat moeilijk te omschrijven is, je moet het meemaken. Waar je denkt dat Bangkok (en bijvoorbeeld ook Kuala Lumpur) druk, chaotisch, etc is. Is Jakarta nog VEEL drukker, veel chaotischer, veel viezer, enz. enz. Daarnaast is het goed te merken aan Jakarta dat het toerisme hier nog niet echt speelt, iedereen kijkt je na op straat, wil met je op de foto en vraagt waar je vandaan komt. Als je dan zegt: Holland roepen ze: aaaah blaaaanda! En op de 1 of andere manier hebben ze dan respect voor je, dit omdat Nederland hier een groot deel van de geschiedenis heeft bepaald. Toch proberen ze ook gebruik van je te maken. Nu is dat in Thailand ook wel zo, ik bedoel, als je daar een taxi aanhoudt vragen ze standaard de helft meer dan wat normaal is, maar uiteindelijk kom je op een mooie prijs uit en wordt er na afloop niet moeilijk gedaan. Hier vragen ze nog meer dan de normale prijs en na afloop geven ze je te weinig wisselgeld, of proberen op andere manieren geld van je te ontfrutselen. Best irritant! Vanmiddag zijn we om te beginnen naar de grootste moskee van Zuid-Oost Azie gegaan en naar de 3 naar grootste moskee van de wereld. We hadden niet echt geschikte kleding aan maar gelukkig was daar een mooi uitgevallen badjas voor ons die we aan mochten! Toen we het hier weer gezien hadden wilden we naar de haven. Dit ging niet zo makkelijk als we gedacht hadden, eerst met een TukTuk, deze wist het op een gegeven moment niet meer. Uitgestapt, vervolgens staan er meteen 5 mensen om je heen die je willen helpen (en verder nog 4857673 paar ogen die die kant zijn opgericht). Heel lief van die mensen, maar ze spreken geen woord engels dus dit is nog best wel lastig. Uiteindelijk aan taxi aangehouden en deze heeft ons op de goede plek gebracht (weliswaar flink opgelicht, meneer heeft veel meer kilometers gemaakt dan nodig was bleek op de terug weg). We waren er trouwens ook niet zomaar... Op een gegeven moment wenkte een politie auto naar de chauffeur en moest hij aan de kant gaan, hij mocht er absoluut niet voorbij! Wat was dit nou weer?! Hij checkte de papieren van de taxichauffeur en uiteindelijk vroeg hij ook naar onze paspoorten, waarom was dit? We weten het nog steeds niet. Maar ze hebben uitgebreid de paspoorten met z'n tweetjes staan bekijken en de chauffeur had na afloop de grootste lol, hij zat er helemaal vol van. Waarschijnlijk wilde de agent gewoon even controleren of dat wel allemaal goed ging, twee westerse meisjes in een taxi midden in Jakarta! De haven was ook weer een bijzondere ervaring, geen toerist te bekennen en overal hoor je: Hellooo miss! Of mister, haha hilarisch! Aan het einde van de middag zijn we hier weer weggegaan, terug naar de wijk waar ons hostel ligt.

Tot nu toe is Indonesie heel erg veel anders dan wat we tot nu toe in Azie hebben gezien. Minder toeristisch, primitiever, drukker, chaotischer. Overal mensen, vervoersmiddelen, eten en geuren. Ik ben erg benieuwd wat we in de rest van Java aan zullen treffen! Morgen gaan we een treinreis maken naar Bandung, schijnt erg mooi te zijn!

Voor nu is het denk ik wel genoeg leesstof!

Hoe is het in Nederland bij jullie?

Tot de volgende keer,
X Yara

P.s. ik ga nu nog een poging doen om wat foto's te plaatsen!

• 06 November 2011 - 13:10

Mariëtte:

Hoi meisje,
    Wat een verhaal weer, tja afdingen dat zit niet in je Tilroegenen hoor. Gisteren feest gevierd bij je pa en ma. Het was erg gezellig. Je broertje mist je wel hoor. Ik zei, alleen als je af moet wassen zeker, Ha zei hij, dat deed ze toch al nooit. Echte liefde zullen we maar denken. Verder alles goed hier, nog steeds veel te warm voor de tijd van het jaar. Geniet ervan daar en let op de centen. Desnoods vinden ze je niet leuk, als je minder betaald, je komt er waarschijnlijk toch nooit meer van je leven. Toi toi toi, love you. groetjes aan Marije. M en D en S.

• 06 November 2011 - 13:59

Lise:

Echt superleuk om jullie verhaaltjes te lezen! Wat een ervaringen en belevenissen. Geniet van alles.

Liefs

• 06 November 2011 - 14:28

Yanna:

hey meid weer een leuk stukje en weer veel belevenissen. Afdingen komt toch mooi van pas he. Genieten jullie maar lekker in Indonesie de komende weken en ik kijk nu al uit naar het volgende verslag en foto's. dikke kus

• 06 November 2011 - 15:04

Carine:

Heerlijk om te lezen, ik zie de vieze mannetjes voor me en kan het zurige luchtje bijna ruiken!
    xx

• 06 November 2011 - 16:25

Reinier,Eline,Nadia:

Hee Yara,
    Wat super leuk dat je 3 maanden aan het backpacken bent, wat een ervaringen! Geweldig leuk om je reisverslagen te lezen. We zijn super trots op ons "oude-buurmeisje". Geniet er lekker van samen met Marije, en we wensen jullie heel veel plezier!!! xxx

• 06 November 2011 - 17:08

Mies:

Hello darling!

Wat een super leuk verhaal om te lezen. En wat een vieze mannetjes, met die jonge Thaise vrouwtjes!

Gelukkig is het nog leuk, zien jullie veel en zijn jullie niet ziek ;-)

Heb je al dingetjes gekocht?

Hier alles goed hoor. Inderdaad lekker warm voor de tijd vh jaar! Morgen is mijn zesde werkdag, maar dinsdag lekker vrij en het laatste weekend van november ben ik lekker 4 dagen vrij! Wat jij nu doet wil ik ook echt nog eens doen. Het lijkt me geweldig! Alles moet je toch een keer gedaan hebben in je leven...

Heb je heimwee? Ik hoop het niet!

Nou meis, heel veel plezier nog. Be carefull! Mis je wel.. :(

Dikke X,

Mies

• 06 November 2011 - 18:09

Karin:

Hoi yaar, er leuk je verhaal, wat een belevenissen. Toch nog wat van je vader geleerd, dat afdingen. Feestje gisteren bij je ouders was gezellig. Veel plezier nog. Ook groetjes aan Marije. Xx

• 06 November 2011 - 18:13

Angelique:

Hey Yara,

Leuk om te lezen dat jij en Marije dezelfde reis maken, maar toch weer verschillende dingen (om)schrijven.

Geniet er van en nog veel plezier :).

Xx

• 07 November 2011 - 16:27

Opa En Oma:

oe ist mee joe? ons hean van navend near je vader. Tot.ziens .

• 11 November 2011 - 14:20

Anouk:

leuk je weer te lezen! Hier is het lekker koud aan het worden(baal,baal) dus geniet er maar extra van daar.xxx

• 23 Juni 2013 - 17:19

Karien :

Heey maar is Azië nu Thailand of niet ?? En veel geluk en wat vond je het leukste ? Doei